AMSTERDAM/BRUSSEL - Het Nederlandse supermarktconcern Laurus, bekend van de ketens Edah en Super De Boer in eigen land en Spar in België, heeft zijn resultaat exclusief bijzondere posten afgelopen jaar met 54 procent tot 50 miljoen euro (2,02 miljard frank) zien dalen.

Netto, met inbegrip van bijzondere kosten, is er zelfs sprake van een verlies van 53 miljoen euro (2,14 miljard verlies). Dat komt doordat het bedrijf ruim 100 miljoen euro opzijzet voor een in het verleden aangekondigde reorganisatie. Daarbij worden alle ketens in Nederland de komende jaren tot Konmar omgedoopt. De directie had eerder al voor slechtere resultaten gewaarschuwd.

Het afgelopen jaar had Laurus veel last van de prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten. Dat de omzet toch nog gestegen is met 14 procent tot 6,4 miljard euro (258,18 miljard frank), is voornamelijk te danken aan een overname.

Ook in België steeg de omzet met 3 procent tot 617 miljoen euro (24,89 miljard frank). Maar ook hier heerst er sterke prijsconcurrentie en mede door de kosten van de ICT-integratie daalde het bedrijfsresultaat van 6 miljoen euro in 1999 tot 1 miljoen euro in 2000.

Laurus kijkt zelf vooral naar de nettowinst voor afschrijving van goodwill en voor eenmalige posten. Die kwam vorig jaar uit op 75 miljoen euro. Laurus verwacht dit jaar op zijn minst hetzelfde cijfer neer te kunnen zetten.