WOLFSBURG - Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zijn winst fors zien dalen. Oorzaak is de zwakke automarkt in de Verenigde Staten en Europa, de belangrijkste afzetmarkten voor Volkswagen, maar ook herstructureringskosten en de financiële crisis in Argentinië.
De nettowinst kwam de eerste drie maanden uit op 627 miljoen euro, 24 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2001. De omzet van de autoproducent uit Wolfsburg zakte ruim 5,4 procent tot 21,27 miljard euro. Bijna driekwart daarvan, 73,6 procent, werd in het buitenland behaald.

De hele groep (VW, Audi, Seat en Skoda) verkocht 1.181 miljoen wagens, 13 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De investeringen bleven gelijk. Door de dalende afzet verloor Volkswagen ook marktaandeel, van 11,9 tot 11,5 procent. Het merk is niet langer marktleider in Duitsland en de rest van West-Europa. Maar Volkswagen beklemtoont dat de nieuwe modellen van VW-Polo en Seat-Ibiza nog niet in de cijfers werden opgenomen.

Volkswagen verwacht dat de situatie zal verbeteren. Het concern hield vrijdag vast aan zijn prognose dat de winst over geheel 2002 die van 2001 zal evenaren.