MECHELEN - De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zal dit jaar 81 bijkomende fraudecontroleurs in dienst nemen. Zij wil daarmee het zwartrijden tegengaan. Dat kost De Lijn 50 miljoen frank per jaar.
Uit een onderzoek naar de meest fraudegevoelige lijnen, door de vervoersmaatschappij ingericht op 1.997 ritten met in totaal 31.174 reizigers, blijkt vooral Antwerpen slecht te scoren. Daar zou 11,7 procent van de reizigers niet correct betalen. Vooral de lijnen 3 (Hoboken-Linkeroever) en 15 (Mortsel-Linkeroever) blijken bijzonder fraudegevoelig te zijn.

,,De nabijheid van universiteiten en grote bedrijven werkt het cijfer in de hand'', aldus woordvoerder Tom Van de Vreken bij de presentatie van de cijfers deze ochtend in het hoofdkantoor van De Lijn in Mechelen.

In de rustige dalperiodes wordt meer zwart gereden dan tijdens de piekuren, zo blijkt uit het onderzoek. Ook het typevoertuig is blijkbaar belangrijk. Zwartrijders maken zo mogelijk gebruik van gekoppelde trams, waar de controle miniem is. In volgorde van voorkeur komen dan de gekoppelde trams, de gelede en de gewone bussen.

De Lijn heeft becijferd dat op 21 procent van de ritten minstens één fraudeur zit. Alleen in de provincie Limburg betalen vrijwel alle reizigers hun ticket correct. Het fraudepercentage blijft daar beperkt tot 0,6 procent.

De cijfergegevens moeten de openbare Vlaamse vervoersmaatschappij toelaten om meer doelgerichte campagnes uit te dokteren in de strijd tegen fraude en zwartrijden.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig