MÜNCHEN -- Het Duitse mediabedrijf EM.TV heeft vorig jaar een verlies geleden van 2,8 miljard mark (56 miljard frank) na een winst van 83 miljoen mark in 1999. Dat is driemaal zoveel als analisten hadden verwacht. De tegenvaller is voor een groot deel toe te schrijven aan de overname van The Jim Henson Company, de producent van de kinderprogramma's Muppetshow en Sesamstraat.

EM.TV was ooit een favoriet van beleggers op Neuer Markt in Frankfurt. Vorig jaar verloor het zijn glans. Er kwam een onderzoek naar onregelmatigheden met de boekhouding en het werd duidelijk dat het bedrijf zich had vertild aan grote aankopen.

Vorig jaar kocht het behalve Jim Henson onder meer ook de rechten van de formule-1-racerij. In februari van dit jaar wist EM.TV zich van de ondergang te redden via een alliantie met mediamagnaat Leo Kirch.

Het verlies over vorig jaar omvat bijna 2 miljard mark (36 miljard frank) aan afschrijvingen en afwaarderingen. 1,3 miljard mark voor het F1-belang en 684 miljoen mark voor Jim Henson.


Haffa
Topman Thomas Haffa erkende vandaag bij de presentatie van de cijfers dat de gevolgen van de snelle groei zijn onderschat en dat er ,,onvoldoende controlemechanismen'' waren. De omzet van EM.TV schoot vorig jaar omhoog van 324 miljoen mark tot 1,3 miljard mark (26 miljard frank).

Volgens Haffa heeft ook het eerste kwartaal van dit jaar geen bevredigende resultaten opgeleverd. Een prognose voor geheel 2001 wilde de topman niet geven. Wel zei hij dat EM.TV door de forse afschrijvingen en herwaarderingen van deelnemingen de weg heeft vrijgemaakt voor ,,een nieuw begin''.

Van The Jim Henson Company wil EM.TV af. Dat kan via volledige verkoop van het Amerikaanse bedrijf, maar ook via een overeenkomst met een strategische partner, aldus Haffa. Hij hoopt zo de operationele kosten te halveren.