STUTTGART - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler besteedt ruim 1 miljard euro aan de versterking van zijn positie op de vrachtwagenmarkt in Azië. Het concern maakte vanmorgen bekend voor 760 miljoen euro een belang te nemen van 43 procent in de Fuso-truckdivisie van het Japanse Mitsubishi.
Verder trekt DaimlerChrysler 400 miljoen euro uit voor een belang van 50 procent in de divisie vrachtwagens van het Zuid-Koreaanse Hyundai. Beide divisies worden binnenkort afgesplitst van de moederconcerns.

DaimlerChrysler heeft al banden met de twee Aziatische concerns. De deelnemingen in de bedrijfswagens van de ondernemingen dienen ter versterking van de positie op de Aziatische markt voor bedrijfswagens. Azië is de snelst groeiende truckmarkt. Op het ogenblik gaat de helft van alle verkochte vrachtwagens ter wereld daarheen.

Bij de vrachtwagendivisie van Mitsubishi werken 17.500 mensen. De omzet bedroeg vorig jaar omgerekend 5,9 miljard euro, de verkoop kwam uit op 140.000 stuks. De bedrijfswagens van Hyundai bieden werk aan 4.900 mensen, die goed zijn voor een omzet van 1,2 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de verkoop 42.900 stuks.

DaimlerChrysler wil de komende jaren met zijn personen- en bedrijfswagens 20 à 25 procent van zijn omzet uit Azië halen. Nu is dat ongeveer 5 procent. Met China onderhandelt het concern al enige jaren. Vermoedelijk komt daar dit jaar een gezamenlijke onderneming van de grond.