WASHINGTON -- Hollywoodactrice Dorothy McGuire is donderdagnacht in een ziekenhuis in Santa Monica (Californië) op 85-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden, zo is zaterdag pas bekend gemaakt.

McGuire kende haar glorieperiode in de jaren '40 en '50, toen zij de favoriete tegenspeelster was van legenden als Gregory Peck, Burt Lancaster en Gary Cooper ('Friendly Persuasion' van William Wyler). Voor haar rol als vriendin van een journalist in 'Gentleman's Agreement' (1947), een film over religieuze en culturele vooroordelen, werd zij voor de Oscar voor de vrouwelijke nevenrol genomineerd.

McGuire maakte haar toneeldebuut in 1930, met naast zich op de planken Henry Fonda. Haar doorbraakfilm was 'Claudia' uit 1943, een verfilming van een toneelstuk waarin zij reeds de titelrol op de planken had vertolkt.

De in Omaha, Nebraska, geboren Dorothy McGuire beschikte over een mooi uiterlijk, maar was het tegengestelde van een seksbom, al werd zij qua sfinx-gehalte wel eens met Greta Garbo vergeleken. Samen met haar zachte, vloeiende stem leverde dat haar met name rollen op als de vriendelijke, begrijpende vriendin/echtgenote. Zij zette haar -- soms naieve, soms karaktersterke -- personages steeds overtuigend neer, zonder aan overacting te doen. Zo ontstonden serene moederrollen in films als 'Old Yeller' en 'The Swiss Family Robinson'. De ultieme moederrol vertolkte zij in 'The greatest story ever told' (1956): de maagd Maria.

Romantici zullen de actrice vooral herinneren uit de film 'Three coins in the fountain' (1954) met het gelijknamige nummer van Nat King Cole als thema. Voor fans van thrillers maakte zij zich onsterfelijk als de stomme huismeid die samen met haar verlamde bazin in een duistere woning aan een moordenaar probeert te ontsnappen in 'The Spiral Staircase' (1946), een inmiddels klassiek geworden, trendsettende gruwelfilm van Robert Siodmak.

In de jaren zeventig en tachtig trad McGuire vooral op in televisiereeksen, onder andere in de minireeks 'Rich Man, Poor Man'. Tien jaar geleden hield zij zowel de filmwereld als het theater voor bekeken.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig