AL-MUKALLA - De explosie die zondag de Franse tanker Limburg voor de kust van Jemen in lichterlaaie heeft gezet, is niet te wijten aan een technisch probleem. Dat heeft de kapitein van het schip Hubert Ardillon, gezegd in Al-Mukalla, de hoofdstad van de provincie Hadramut, in het zuid-oosten van Jemen.
,,Het schip had geen zwakke punten, het was goed onderhouden'', voegde hij er aan toe. ,,Een bemanningslid vertelde me dat hij een klein bootje had zien naderen en ik geloof hem''. De kapitein sloot elke hypothese van een ongeval uit. Volgens hem vond de eerste explosie aan de buitenkant van het schip plaats. ,,Daar ben ik absoluut zeker van, stelde hij tegenover de pers in een hotel in Al-Mukalla.

Ook CMB volgt steeds meer piste aanslag

Ook voor de Compagnie Maritime Belge (CMB) lijkt het meer dan waarschijnlijk dat de explosie op de supertanker "Limbourg" voor de kust van Jemen het gevolg was van een aanslag. Dat bevestigde maritiem manager François De Tavernier op de VRT-radio.

"Eigenlijk gaan we er van uit dat er op zulk een nagelnieuw schip geen enkele reden zou zijn waarom er iets kon ontploffen", aldus De Tavernier. "Er is een bootje aan hoge snelheid genaderd en het is tegen de romp gekomen. Twee seconden later is de zaak ontploft", schetste hij nog even de feiten.

Honderd procent zekerheid heeft De Tavernier nog niet. "Zo is het moeilijk te beoordelen omdat er niemand echt ter plaatse geweest is. Dinsdagnamiddag gaan een Franse en Jemenitische expertenploeg en onze eigen mensen aan boord", aldus de maritiem manager.

Maleisië sluit sabotage uit

Het Maleisische staatsbedrijf Petronas, dat de supertanker had gecharterd, denkt niet dat er sprake is van sabotage. Dat heeft premier Mahathir Mohamad van Maleisië gezegd. Mahathir zei dat de explosie mogelijk was veroorzaakt door kortsluiting. De Franse vice-consul Goncalves sprak het vermoeden uit dat de tanker was getroffen ,,door een bootje volgeladen met explosieven''. De afdeling antiterrorisme van het Franse Openbaar Ministerie is een onderzoek begonnen.

De explosie gebeurde zondag op het moment dat het schip de haven van Ash-Shihr, op 30 km van Mukalla, naderde. Daar ging het schip een lading ruwe olie ophalen.

Het dubbelwandig schip werd gebouwd in 2000. De Belgische holding Compagnie Maritime belge bezit via de rederij Euronav SA de tanker. Aan boord waren 25 bemanningsleden, van wie acht Fransen en 17 Bulgaren. Vierentwintig van hen werden na de ontploffing van het schip gered. Eén Bulgaars bemanningslid kwam om het leven. Zijn lichaam is vanmorgen teruggevonden.