PARIJS - Het voorlopig onderzoek naar de ramp met de Concorde bij Parijs bevestigt dat een klapband waarschijnlijk de keten van vernielingen in gang heeft gezet waardoor het supersonische vliegtuig kort na het opstijgen neerstortte. Bij de ramp kwamen 113 mensen om het leven.
Volgens het voorlopige rapport dat de Franse onderzoekers gisteren publiceerden was het de verkeerstoren van de luchthaven Charles de Gaulle die merkte dat er problemen waren. Zij waarschuwden de Concorde-bemanning. Die had eerst niet in de gaten hoe ernstig de situatie was. Toen die duidelijk werd kon zij al niets meer uitrichten.

Het rapport bevat foto's van een stuk band met een 32 centimeter groot gat erin, een gebogen stuk metaal dat de band zou hebben doorboord en de ravage op de plaats van het neerstorten.

Nadat de band, -- een voorband van het linker landingsgestel -- was geklapt hebben de stukken rubber waarschijnlijk de in de vleugels gebouwde brandstoftanks vernield.

Onder de linkervleugel ontstond brand, aldus het rapport, waarna de motoren 1 en 2 problemen begonnen te vertonen. De bemanning merkte dat het vliegtuig geen hoogte meer kon krijgen en niet meer kon versnellen. Kort daarop viel de motor helemaal uit.

Het definitieve rapport van de Franse Ongevallen- en Onderzoeksdienst (BEA) wordt pas over ruim een jaar verwacht.