Zeebrugge
vcb
ZEEBRUGGE -- De capaciteit van de ferrydiensten over de Noordzee tussen België, Nederland en Engeland is dit jaar met een kwart gestegen, zowel voor het toeristisch verkeer als voor het vrachtverkeer. De trafiekresultaten daarentegen tonen een status quo of zelfs een daling. De grote boosdoener is de MKZ-crisis in Groot-Brittannië. Sommige operatoren spreken al van een ,,rampjaar''

Diverse rederijen investeerden in totaal voor ruim 25 miljard frank (620 miljoen euro) in nieuwe of vernieuwde schepen voor de periode 2001/2002. Ze zien echter geen of nauwelijks een stijgende omzet. Er waren dit jaar ruim 100.000 passagiers en enkele miljoenen ton goederen te weinig voor de steeds betere en luxueuzere ferrydiensten tussen o.m. Zeebrugge, Rotterdam en Hull (P&O), tussen Hoek van Holland en Harwich (Stena Line) en tussen IJmuiden en Newcastle (DFDS Seaways) bijvoorbeeld.

Een en ander werd verduidelijkt ter gelegenheid van de Open Bedrijvendag op zondag bij de rederij P&O North Sea Ferries in Zeebrugge.

,,In 2001-2002 wordt de vloot van vier cruiseferries volledig vernieuwd en wij hoopten op een geleidelijk trafiektoename met tien tot twintig procent maar de MKZ-crisis en ook het slechte weer hebben ons en de collega's duidelijk parten gespeeld. De meerinkomsten waarop werd gerekend zijn er duidelijk niet en in het najaar worden speciale promotiecampagnes opgezet om toch meer reizigers aan te trekken'', aldus woordvoerster Roos Van Hoorickx.

,,Als er steun komt voor de luchtvaart in crisistijden, dan moet misschien overwogen worden ook andere transportsectoren hulp te geven'', luidde het van algemeen directeur Peter Van den Brandhof. De moedermaatschappij P&O in Londen heeft al laten uitschijnen dat 2001 een zeer moeilijk jaar wordt voor de Noordzeelijnen, ook door de zware concurrentie van de korte as ,,Calais/Duinkerke/Dover''.

,,Net voor de zomer is in Groot-Brittannie de erkenning gekomen dat de MKZ-crisis rampzalig zou worden voor het toerisme en het ferryverkeer, maar de honderden miljoenen franken die werden uitgetrokken gingen vooral naar de VS om daar het vertrouwen in het Engelandverkeer opnieuw leven in te blazen. Door de terreurcrisis is de VS-trafiek helemaal verdwenen in de Britse gebieden en men zou heel wat geld moeten besteden aan de Europese markt. Veel Duitsers en Nederlanders bleven en blijven weg uit Albion en de ferryrederijen die een fantastisch product leverden dit jaar zitten met de gevolgen'', luidde het vanwege Belgische touroperators.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig