BERLIJN -- De Duitse regering heeft besloten het contract met een consortium van onder meer DaimlerChrysler voor de aanleg van een geavanceerd tolsysteem op te heffen. Minister van Transport Manfred Stolpe heeft dat vanmorgen gezegd, nadat marathonoverleg met het consortium niets had opgeleverd.
Het tolsysteem voor vrachtwagens zou aanvankelijk in augustus vorig jaar worden ingevoerd, maar het ambitieuze project wordt geteisterd door vertragingen die het gevolg zijn van technische mankementen. Al twee keer is de ingangsdatum verschoven, wat de staat maandelijks 156 miljoen euro aan inkomsten kost. Het breekpunt voor Stolpe is de weigering van het consortium Toll Collect om toe te zeggen dat het de volledige kosten voor zijn rekening neemt als de elektronische tolheffing op 31 december 2004 nog niet kan beginnen.

De regering wil nu op korte termijn een spitsvignet invoeren, en tegelijkertijd beginnen met de aanbesteding van een nieuw tolsysteem.

Van Toll Collect maken behalve de automobielfabrikant DaimlerChrysler ook de telecommunicatiereus Deutsche Telekom en het Franse bedrijf Cofiroute deel uit. Het systeem dat ze wilden invoeren, maakt gebruik van Global Positioning System (GPS). Volgens de regering is Toll Collect niet in staat een feilloos werkend systeem op te zetten.