Nog niet zolang geleden dreigden de toeristenbussen vanaf 1 februari 2003 definitief van de Vrijdagmarkt te worden verbannen. De handelsgebuurtekring van West-Brugge legde zich daar niet zomaar bij neer en dokterde een nieuw voorstel uit, dat gisteren tijdens een overlegvergadering ook door burgemeester Moenaert positief werd onthaald.

In een notendop komt het erop neer dat de toeristen op de Vrijdagmarkt uit de bus stappen, maar nadien te voet of met de bus naar de betalende busparking aan het Vestibuleplein moeten gaan.

Voorzitter Francis Vandendorpe, die het voorstel samen met zijn bestuursleden uitwerkte, lichtte het voorstel meer in detail toe. ,,Het Zand en de Vrijdagmarkt hebben de grootste horeca-concentratie van Brugge en zijn al jaren afgestemd op de binnenkomende autocars naar Brugge. Het laden en lossen van die bussen gaat soms gepaard met overlast. Normaal kunnen er gemakkelijk zes autocars achter elkaar staan, maar deze zone is veelal ingenomen door verkeerd geparkeerde auto's. Dit kan voor problemen zorgen.''

De Lijn en de politie stelden voor alle binnenkomende autocars rechtstreeks naar het Vestibuleplein af te leiden en twee of eventueel drie pendelbusjes in te leggen om de toeristen via de Markt naar de bushalte op de Vrijdagmarkt te brengen. ,,Wij hadden daar geen vertrouwen in. Er komen op de Vrijdagmarkt soms veertig autocars in twee uur, dat kan je niet ondervangen door twee of drie busjes in te leggen'', aldus Vandendorpe.

,,De hinder door de autocars wordt voornamelijk veroorzaakt bij het instappen van de passagiers, wat soms wel twintig minuten kan duren. Daarom hebben wij voorgesteld de Vrijdagmarkt enkel nog te gebruiken voor het uitladen.''

Voor een vlot verloop plant Vandendorpe het volgende scenario. ,,Op de zone Vrijdagmarkt is zeer duidelijk aangegeven dat het enkel om uitladen van autocars gaat, met een maximum van vijf minuten. Verkeerd geparkeerde auto's worden weggetakeld. Aan de Vrijdagmarkt krijgt de chauffeur een plannetje met daarop het traject dat hij met zijn autocar moet volgen. Ook de passagiers krijgen een plannetje, zodat hun wandeling als het ware al vooraf bepaald is. De chauffeur kan op de Vrijdagmarkt ook zijn ticket kopen voor de betaalparking aan het Vestibuleplein. De Lijn zorgt voor pendelbussen naar het Vestibuleplein.''

Deze aanpak heeft volgens Vandendorpe heel wat voordelen. ,,De Vrijdagmarkt en het Zand worden voor de helft ontlast van autocarverkeer. De handel op de Vrijdagmarkt, het Zand en de shoppingstraten kan blijven bestaan. De toerist kan een mooi aangegeven parcours volgen op zijn plannetje. Zo ontlasten we ook de ,,gouden driehoek''. De touroperator geeft zijn klant een goede service door de passagier af te zetten op een goede plaats en de stad geeft de bezoeker een goede service. De doorstroming zal vlot gebeuren, maar op drukke dagen is een hulpagent in dit verhaal onmisbaar.''

,,Het voorstel is positief onthaald en wordt nu samen met De Lijn, de politie en het schepencollege uitgewerkt'', aldus nog Vandendorpe.