Dakwerkers uit het hele Meetjesland hadden gisteren de handen vol met de stormschade. Wij trokken op pad met Peter Boelaert uit Lovendegem die niet minder dan dertig oproepen binnenkreeg. Hij heeft nog verschillende dagen werk om alle klanten te bezoeken.

Sinds zondagmiddag staat de telefoon van dakwerker Boelaert uit Lovendegem niet meer stil. Hij moest normaal deze week aan een groot afbraakwerk beginnen, maar moest die plannen noodgedwongen opschuiven.

,,We hebben ondertussen al een dertigtal oproepen binnen'', zegt Boelaert. ,,We moeten het hele Meetjesland doorkruisen om losliggende dakpannen vast te leggen en om schoorstenen en leien te herstellen. We doen eerst de opdrachten waar nog verdere schade kan optreden. De kleinere zaken moeten wachten. Door de storm komen wij heel wat nieuwe klanten tegen. We doen dan ook ons best om iedereen zo tevreden mogelijk te stellen.''

Zondagmiddag rolden de eerste oproepen van stormschade al binnen. ,,Ik moest onder andere het dak van een varkensstal gaan herstellen. Dat was dringend, want anders dreigde het hele gebouw in te storten. Dat zijn van die noodsituaties waarvoor je als vakman alles laat vallen. Het zijn drukke dagen, maar dat is nu eenmaal een deel van onze job. In nood moeten we onze klanten bijstaan'', vindt de Lovendegemnaar.

Ook al weten dakwerkers perfect wat ze moeten doen, toch kruipen nog veel mensen zelf op het dak om de schade te herstellen. ,,Vaak met alle gevolgen van dien'', pikt Peter Boelaert in. ,,Het is niet verstandig om zelf het dak op te kruipen. En zeker niet als de storm nog niet gaan liggen is. Trouwens, de kosten zullen toch allemaal gedekt worden door de verzekering. Alleen de eerste paar honderd euro worden niet terugbetaald. Maar je bent zeker dat het werk veilig en goed gedaan is.'' (JSA)