De vele vrachtwagens die dagelijks onder de kerktoren van Arendonk dokkeren, zijn binnenkort niet meer welkom in het dorpscentrum. Voortaan moeten ze omrijden via de Bergen en de Schutterstraat. In de dorpskern zelf wordt er eenrichtingsverkeer ingevoerd. Nooit stonden er in Arendonk zo ingrijpende veranderingen op stapel als vandaag.

,,De heraanleg van de dorpskern is een topprioriteit geworden'', zegt schepen van Openbare Werken Wim Hendrickx (SP.A). ,,Nog vóór het einde van het jaar moeten we het definitieve ontwerp klaar hebben. Anders lopen we 372.000 euro (of 15 miljoen frank) mis aan subsidies.''

De eerste blauwdruk van de herinrichting werd daarom vorige week al voorgesteld aan afgevaardigden van de Afdeling Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaamse gewest, de politie, de Lijn en de gemeentelijke verkeerscommissie. Definitief is de voorgestelde tekening nog niet. Eerst wordt alles nog uitgetest met een proefstelling van plastieken bakken en tijdelijke verkeersborden. Dat gebeurt in de lente. Daarna wil het gemeentebestuur het experiment evalueren en de mening van de bevolking vragen. De werken op het terrein worden wellicht pas volgend jaar uitgevoerd.

Gisteren vouwde schepen Hendrickx de plannen open op zijn salontafel, thuis aan de Reenheide in Arendonk. Wij keken mee over zijn schouder en noteerden de belangrijkste nieuwigheden. Hieronder zetten we ze voor u op een rijtje.

  • Het marktplein wordt autoluw.
  • Vandaag staat heel de markt vol blikken dozen. Na de herinrichting zal dat gedaan zijn. ,,Dan kun je je auto alleen nog parkeren in het tegenovergelegen Park Derroissart'', zegt schepen Hendrickx. ,,Omdat de tekenacademie verhuist naar de oude sigarenfabriek van Karel I in de Wampenberg, komt het park Derroissart vrij als parkeerterrein. De markt zelf kunnen we dan heraanleggen als een volwaardig dorpsplein, met bomen en zitbanken.''

  • De Vrijheid wordt ingericht als een comfortabele winkelstraat.
  • De hoofdstraat van Arendonk is vandaag een zieke boulevard, waar auto's en vrachtwagens vrolijk voetgangers en fietsers uit hun broekspijpen rijden. ,,Als je vandaag een terrasje wil doen in het centrum, kun je alleen genieten van de uitlaatgassen van de auto's'', zegt Hendrickx. ,,Daar willen we iets aan doen. De Vrijheid moet weer een echte winkelstraat worden, met eenrichtingsverkeer en brede voetpaden. Want nu gaan er elk jaar winkels dicht in het centrum.''


    Protest
  • In de straten rond de kerktoren geldt voortaan eenrichtingsverkeer.
  • ,,Om de veiligheid in het centrum te verhogen'' zullen verscheidene straten rond de kerktoren nog maar in één richting toegankelijk zijn. Zo zal het verkeer in de Hovestraat alleen nog in de richting van Ravago kunnen rijden, in de Wezenstraat enkel richting Begijnhof, de Vrijheid richting Oud-Turnhout en de Kloosterbaan richting Ravels. Fietsers mogen uiteraard nog in alle kompasstreken door de dorpskom crossen. Op de kruispunten Koeistraat-Vrijheid en Kloosterbaan-Bergen wil het gemeentebestuur verkeerslichten installeren.

  • Het zwaar verkeer wordt uit het dorpscentrum geweerd.
  • Het doorgaand verkeer van vrachtwagens wordt omgeleid via Schotelven, Bergen, Schutterstraat en Hokken. Uit deze straten zal straks waarschijnlijk het felste protest opstijgen tegen de plannen van het gemeentebestuur. ,,Het zware verkeer zal voortaan de E34 verlaten via afrit 25 in Oud-Turnhout en van daaruit verder rijden naar het Schotelven en de Bergen'', zegt Hendrickx. ,,Alleen truckers die een vracht willen afleveren in Arendonk zelf of in het industriepark Hoge Mauw, kunnen nog gebruik maken van afrit 26 Arendonk-Retie.''

    U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

    Lees gratis ›

    Geen betaalgegevens nodig