Bloso riep project Sportshopping, een initiatief van de Menense Sportdienst met medewerking van de plaatselijke sportclubs en scholen, uit tot modelproject. Het project is zo goed, dat Bloso het volgend schooljaar gaat promoten als de ideale manier om kinderen en jongeren aan te zetten tot sporten. Benny Wekking van de Sportdienst en coördinator Didier Volckaert, oud-triatlonatleet, worden op dinsdag 5 februari op de Algemene Vergadering van Bloso in Dilbeek verwacht om het project toe te lichten. Een gesprek met Benny Wekking.

Wat houdt Sportshopping eigenlijk in?

,,We startten zowat een half jaar geleden met Sportshopping. Het is een onverhoopt succes geworden. Bijna vijfhonderd kinderen van 6 tot 18 schaften zich een shoppingkaart aan. Met die kaart kan men zich aanmelden bij sportclubs, die op vaste tijdstippen initiatielessen geven.''

Wat is eigenlijk de bedoeling van dat nieuwe project?

,,Het hoofddoel is jongeren aanzetten aan sport te doen. Ze weg te halen van de televisie en de computer. Daarbij wordt ook gedacht aan de sportclubs. Op die manier krijgen ze nieuwe leden. De helft van de zestig kinderen die de initiatielessen atletiek volgde, liet zich nadien als lid inschrijven. Het voordeel van zo'n manier van werken is dat kinderen en jongeren de kans krijgen met meer sportdisciplines in aanraking te komen. Na die lessen kunnen ze dan besluiten of ze die sport wel graag beoefenen. Ze hoeven niet eerst een duur judopak of tennisracket aan te kopen en dan na enkele oefenbeurten tot het besluit komen dat judo of tennis toch niet hun cup of tea is.''

Voor welke sportdisciplines kiezen de jongeren?

,,Deze week startte Hervan met initiatie basket. Daarvoor lieten zich 64 jongeren inschrijven, zodat de club verplicht was tweemaal tien lessen te organiseren. Voor tennis waren er 78 inschrijvingen. Iedereen kreeg vijf gratis lessen. Maar ook voor atletiek en judo waren er telkens ruim zestig inschrijvingen. Alles samen zijn er negentien sportdisciplines waarmee de jongeren dit en de volgende jaren kennis kunnen maken.''

Hoe bereikt de sportdienst de Menense jeugd?

,,Bij de start van Sportshopping gaven we een brochure uit met alle activiteiten. Die werden langs de scholen verdeeld. Maar we weten hoe dat gaat. Zo'n brochure wordt aan de kant gelegd en men bekijkt ze niet meer. Daarom verwittigen we, als er een nieuwe reeks initiatielessen start, alle 478 bezitters van een shoppingkaart. Dat is de reden van ons succes.''

Wat is de rol van Didier Volckaert in dat project?

,,Hij is de coördinator. Hij hielp mee het programma samenstellen, onderhoudt de contacten tussen de sportclubs en Sportdienst. Hij volgt de activiteiten op de voet en vraagt de jonge deelnemers naar hun wensen.''

Een shoppingkaart kost 2,50 euro en is te verkrijgen bij de Sportdienst en aan de kassa van het zwembad, aan de Sluizenkaai in Menen. Meer info bij de Sportdienst: 056-51.34.61.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig