Van de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie die hun woensdagavond werd aangeboden in het stadhuis maakten de handelaars, aangesloten bij de overkoepeling van handelscomités van de stad, gebruik om hun eisenlijstje naar voren te brengen.

Voorzitter Koen Bijttebier pleitte in zijn nieuwjaarsbrief, speels maar overduidelijk, voor een vereenvoudiging van de communicatie met de stad. Bijttebier: ,,We willen in Kortrijk geen ombudsjan maar een echte ombuds-Jean, zo refereerde hij aan schepen van Economie Jean de Bethune, die de handelaars nadien namens het college toesprak. Hij speelde de vele commerciële troeven uit die in Kortrijk te rapen vallen.

Een van de dringendste vragen van de handelaars is het aanbrengen van een betere signalisatie in de binnenstad. Na de voltooiing van de zo noodzakelijke parking Veemarkt, wensen de handelaars een duidelijk uitgestippelde route vanaf de R8 en de invalswegen naar het stadscentrum maar tevens in de omgekeerde richting, voor al wie vanuit de parkeergarages of -terreinen de stad opnieuw wil verlaten.


Veiligheid
De werken aan de Doornikse Poort en de Leiebruggen mogen volgens Bijttebier geen volledige stadsdelen isoleren. Men moet rekening houden met de toevallige stadsbezoeker die Kortrijk niet zo goed kent. De afwerking van de stadsrenovatie moet volgens de voorzitter veel verder gaan dan een eenmalige investering in bestrating en verlichting. Er is een permanent onderhoud nodig van die verlichting, van fonteinen, groenaanleg en straatmeubilair. De handelaars wachten nog steeds op de beloofde muziekinstallatie in de straten.

Een feilloze werking van de verkeerspaaltjes en het afdingen van respect voor het verkeersreglement in de autovrije straten en pleinen kan volgens Koen Bijttebier het veiligheidsgevoel alleen maar verhogen. De toepassing van de zone 30 in de andere winkelstraten kan bijdragen tot aangenaam winkelen, wandelen of fietsen. Het zijn drie activiteiten die in de binnenstad méér bescherming moeten krijgen.


Sijpelstraten
De invoering van sijpelstraten waar het autoverkeer traag en met respect voor andere weggebruikers kan, zou een groot pluspunt kunnen zijn voor de straten ten noorden van de Grote Markt.

Ten slotte pleitte Bijttebier voor een vereenvoudiging van de communicatie met de stad. Nu moet men voor braderies bij de schepen van economie, voor hget parkeren bij de schepen van Mobiliteit, voor de groenaanleg bij de schepen van Milieu, voor de kiosken bij de schepen van Feestelijkheden, voor de anti-diefstal in de winkelstraten bij de schepen van Veiligheid. Het zou allemaal efficiënter verlopen als één enkele schepen alles met zijn collega's zou kunnen coördineren. In Kortrijk zou het dan geen ombudsjan maar een ombuds-Jean worden.

Schepen Jean de Bethune bedankte in zijn toespraak meteen voor die eer. Hij kaatste de bal terug door te stellen dat beleid voeren een ploegspel is, waarin niet één maar elke schepen zijn rol heeft te spelen. (BVC)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig