Minister van verkeer Isabelle Durant vertraagt de plannen voor de bouw van een tweede hst-terminal in Schaarbeek en dat is nefast voor de ontsluiting van de luchthaven. Dat is de mening van volksvertegenwoordiger Hans Bonte (SP.A), die de minister interpelleerde over de zaak. Volgens het Vlaams Blok gaat het zelfs om een boycot van de Zaventemse luchthaven, ten voordele van de luchthavens in Luik en Charleroi.

Bonte interpelleerde Durant omdat die een nieuwe studie laat maken over de noodzaak van een tweede hst-terminal in Schaarbeek. ,,In 1999 ging de minister nochtans akkoord met zo'n terminal. Tijdens de interministeriële conferentie opperden de ministers van vervoer al het idee en in het luchthavenakkoord van 2000 en 2001 werd dat project hernomen'', zegt Bonte, die niet begrijpt waarom Durant een en ander nu opnieuw in vraag stelt.

Volgens Bonte wil de minister de terminal liever niet in haar achtertuin. ,,Er bestaat ook een Waalse lobby die de luchthavens van Luik en Charleroi wil bevoordelen, maar in dat vakje wil ik de minister niet stoppen'', gaat de SP.A-volksvertegenwoordiger verder.

Zijn collega van het Vlaams Blok, Bart Laeremans, daarentegen heeft er geen moeite mee om er een communautaire zaak van te maken. ,,Wij vrezen dat de Waalse partijen bewust op de rem gaan staan in dit dossier. Wanneer Zaventem nog tien jaar moet wachten op een hst-ontsluiting, geraakt de luchthaven hopeloos achterop in de internationale concurrentiestrijd. Dat schept perspectieven voor de luchthavens in Luik en Charleroi''.

Hoe dan ook ziet het er naar uit dat de bouw van een hst-terminal in Schaarbeek vertraging zal oplopen, hoewel helemaal zeker is dat ook weer niet. ,,De NMBS heeft al sinds de jaren negentig een bouwvergunning. Ik hoor dat de Spoorwegen van plan zijn dit jaar al voorbereidende werken uit te voeren in Schaarbeek. Ik vraag mij af of de regering destijds dan te lichtzinnig met het dossier om sprong als Durant een nieuwe studie vandaag noodzakelijk vindt. Het gaat hier om het uitvoeren van een regeringsbeslissing en dat moet gewoon gebeuren. Zo simpel staan de zaken''.

Naast het bouwen van de terminal is er overigens nog een tweede probleem. Volgens Durant is het helemaal niet zeker dat er een people mover (vervoer tussen de luchthaven en de terminal) kan worden georganiseerd, maar ook dat doet Bonte af als larie. ,,De principiële beslissing om de luchthaven te ontsluiten met de trein voorziet in zo'n people mover. Er komt immers een verbinding tussen Antwerpen en de luchthaven via de middenberm van de E19. Tegelijk wordt een spoor getrokken van de luchthaven naar Schaarbeek. Op die manier heb je dus een ideaal transportmiddel om reizigers van en naar de luchthaven te brengen. Indien sommige politici van het dossier een processie van Echternach maken, riskeren we in 2020 nog altijd geen terminal te hebben in Schaarbeek. Volgens specialisten is dat nochtans onontbeerlijk in een goede ontsluiting van de luchthaven. Dit verhaal krijgt beslist nog een staartje'', besluit Bonte. (DDM)