,,Nog één op de vier bakkers gaat verdwijnen'', voorspelt Dirk Peeters, directeur van de Syndicale Unie voor Brood-, Banket-, Chocolade- en IJsbedrijf. ,,Dit jaar zien we voor het eerst een resem faillissementen. Vooral het gevolg van echtscheidingen.''

,,Een bakkerij, dat is nu typisch een beroep om als koppel te doen'', verduidelijkt Dirk Peeters, directeur van de Syndicale Unie. ,,Als één van de partners na een echtscheiding het alleen moet rooien, leidt dat snel tot een faling. Zeker met de enorme schuldenlast. Maar ja... echtscheidingen zijn nu eenmaal een teken van de tijd.''

Tot 2000 verdwenen er elk jaar telkens 10 procent van de bakkers, nu gaat dat crescendo tot 15 procent. ,,Bakkers stoppen dikwijls vroeger, al op 50 jaar en wachten niet meer tot het pensioen. Vooral door de enorme investeringen, nodig om aan de Europese normen te voldoen.''

,,Wie stopt, vindt zelden nog iemand om de zaak over te nemen. De stiel heeft bij jongeren dan ook een slecht imago, vooral door het nacht- en weekendwerk.''

,,En als er al eens een zeldzame kandidaat-overnemer is, krijgt die moeilijk krediet. De banken eisen een waarborg, wat veel jonge overnemers niet hebben. Wat wel nog gebeurt, zijn ketens of warme bakkers die een winkel overnemen als koud verkooppunt.''

,,De broodprijs is al jaren geblokkeerd, de socialisten willen geen stijging. Vergeleken met de buurlanden is het brood zeer goedkoop, terwijl de kosten stijgen en de omzet daalt of stagneert. Daardoor vermindert het rendement van de bakkerijen. Er is ook nog de enorme concurrentie van de supermarkten.''

,,Vroeger waren ook de migranten concurrenten die zich niet altijd aan de regels of de hygiëne hielden. Dat is op een paar jaar wel grondig verbeterd. Ze werden heel wat professioneler, een aanwinst voor de sector. Opvallend is wel dat ze moeilijk lid worden van onze beroepsvereniging. Wij willen ze zeker verdedigen en begeleiden.''

,,Niettegenstaande deze crisis zijn er nog steeds veel bakkers die wel goed draaien. Versheid en kwaliteit, dat zijn onze troeven. En constant vernieuwen. Want de klant, die is geen koning maar keizer.''