,,Het gaat goed met Continental Teves in Mechelen'', weet Stefaan Van Thielen, algemeen directeur van Continental Teves Mechelen. ,,Dat bewijst de enorme investering van 22 miljoen euro (880 miljoen frank) en de zeventig extra jobs. Al hebben we echt moeite om technici en ingenieurs te vinden.'' Continental Teves is gespecialiseerd in de bouw van elektronische remsystemen en heeft nu 710 mensen in dienst in Mechelen.

  • Continental Teves wil in 2003 met een nieuw elektronisch remsysteem uitpakken. Is het daardoor dat Mechelen zoveel extra krachten kan gebruiken?
  • Stefaan Van Thielen: ,,De volledige productie van een nieuw elektronisch remsysteem zal in Mechelen gemaakt worden. Het is de eerste keer dat een vestiging buiten Duitsland de alleenproductie mag doen. Het speciale aan dit nieuwe remsysteem is dat het veertig procent lichter is en elektronisch veel performanter.''

  • Waarvoor zal dat remsysteem hoofdzakelijk gebruikt worden?
  • ,,Het systeem zal vooral in kleinere wagens gebruikt worden. We

    maken nu al 1,3 miljoen remsystemen en 70 miljoen hydraulische ventielen. Daar zal vanaf 2003 nog de productie van het nieuwe systeem bijkomen. Daarmee zullen we zo'n miljoen auto's kunnen bevoorraden. Je kan je misschien beter voorstellen hoeveel dat er zijn als je weet dat dat overeenstemt met een aantal wagens dat jaarlijks in België geassembleerd wordt.''

  • Jullie ondervinden heel wat moeilijkheden bij het aanwerven van nieuw personeel. Dat lijkt een beetje contradictorisch, zo goed gaat het toch niet met de economie. Of toch?
  • ,,In de regio rond Mechelen wel, dat is één van de redenen waarom we zo moeilijk nieuwe mensen vinden. Bovendien is de uitstroom van technisch opgeleide mensen, zoals ingenieurs of scholieren van het technische middelbaar onderwijs, niet erg groot. Wij zoeken mensen die een basisopleiding genoten hebben, meer niet, want we leiden onze mensen zelf op. We zoeken zo snel mogelijk 40 nieuwe mensen en hopen die 70 vacatures binnen de zes maanden ingevuld te hebben. We hebben alle laatstejaars aangeschreven, zetelen in jury's voor eindwerken en publiceren advertenties, maar het lukt niet meteen om mensen te vinden.''

  • Gebruiken jullie dan ook de helikopters om ingenieurs te verbazen, cabrio's en laptops bij het ondertekenen van contracten?
  • ,,Daar doen wij hoe dan ook niet aan mee. Wij zoeken mensen die deel willen uitmaken van Continental Teves, die bij ons willen komen omdat ze hier veel kunnen bijleren en een boeiende job voorgeschoteld krijgen. Wie alleen maar te overtuigen valt met een cabrio, vertrekt meteen als een ander bedrijf met een nieuwer model op de proppen komt. Het zou bovendien heel oneerbiedig zijn tegenover het personeel dat we nu hebben en dat willen we niet.''