Het aantal Oostendenaars die 's nachts last hebben van de luchthaven is spectaculair gedaald. Dat bewijst toch een studie van de KULeuven in het raam van de milieuvergunning voor de Oostendse luchthaven. Volgens de studie waren er in 2000 nog maar 474 mensen die binnen de nachtelijke geluidscontour van 55 decibel wonen. In 1996 waren dat er nog 10.160.

Ook volgens andere criteria zijn er veel minder mensen die 's nachts door de luchthaven wakker worden gehouden. Zo heeft de KULeuven ook een berekening, waarbij elke nachtelijke vlucht gelijk wordt gesteld aan tien vliegtuigen overdag. Volgens die berekening vallen er nog 6.648 mensen binnen de geluidscontour van 55 decibel. Vier jaar daarvoor waren dat nog 26.790 mensen.

,,De hinder van de luchthaven is zowel naar oppervlakte als naar aantal mensen spectaculair gedaald'', zegt woordvoerder Peter Bossu. ,,Dat komt omdat er minder nachtvluchten zijn. Bovendien zijn er een aantal types storende vliegtuigen weggevallen. Over de luchthaven zelf denkt vice-premier Johan Vande Lanotte, dat ze zelfs met het management van BIAC, wel eens moeilijk rendabel te maken is.

,,Maar als de overheid beslist dat middelgrote luchthavens voor Vlaanderen belangrijk zijn, waarom moet de luchthaven per se rendabel zijn? Als Vlaanderen de investeringen wil blijven dragen, dan is de luchthaven wel rendabel'', besluit Vande Lanotte. (KC)