Aannemer Cochuyt-De Smet uit Maldegem begon gisteren aan het opscheppen van de kasseien in het tweede deel van de Vlaanderenstraat. De volgende dagen worden de tramsporen uitgebroken en herlegd. Tram 4 moet een maand lang omrijden via de Kouter.

De Vlaanderenstraat is al jaren een zorgenkind. Tien jaar geleden sloot een aannemer de straat plots af om aan de riolering en de stadsverwarming te werken. De verraste handelaars trokken boos naar de rechtbank.

Vijf jaar later volgde de heraanleg van de straat tussen het Zuid en het Rond Punt. Met de aanbesteding van het tweede deel liep het mis. Er waren maar twee kandidaten en het laagste bod lag 50 procent boven de raming. Voor de tweede poging tot aanbesteding waren er vier kandidaten, maar ook hun offertes lagen verdacht veel hoger dan de raming. Derde keer, goeie keer: aannemer Cochuyt-De Smet uit Maldegem wilde de klus klaren voor 1 miljoen euro.

Gisteren ging de aannemer effectief aan de slag. Hij begon met het opscheppen van de kasseien rond en tussen de tramsporen. Die sporen gaan er nog deze week uit en worden herlegd. Vanaf 1 september wil tram 4 immers opnieuw door de Vlaanderenstraat rijden. Tot zo lang draait hij af in de Brabantdam. Aan de Kouter moeten de reizigers overstappen om hun reis voort te zetten.

Tegelijk begint de aannemer aan de vernieuwing van de riolering. Door de bestaande riolen zal hij soort kous trekken, zodat die opnieuw waterdicht worden. Dat gebeurt vanuit twee hoge bouwputten. Aanvankelijk was het de bedoeling die klus 's nachts te klaren omdat men de elektrische spanning op de tramkabels veiligheidshalve wilde uitschakelen. Door de werkputten verder van die draden te graven, hoeft dat niet meer. De aannemer wil het kousprocédé ook toepassen voor de huisaansluitingen. Alleen wanneer die buizen behoorlijk stuk zijn, gaat hij graven om ze te vervangen.


Dezelfde manier
Na de tram- en rioleringswerken moet de aannemer het tweede deel van de Vlaanderenstraat op dezelfde manier en met dezelfde materialen aanleggen als het eerste deel. Er verdwijnen 20 van de 60 parkeerplaatsen, vooral rond de Notarisstraat. Het kruispunt met de P-route (van de Reep naar het Laurentplein) wordt duidelijker heraangelegd. Als apotheose krijgt het standbeeld van Lieven Bauwens een beurt.

De aannemer heeft vier maanden tijd. Op maandag 1 december moet de Vlaanderenstraat af zijn.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig