Voor het eerst stelde De Lijn belbusprojecten voor die zo'n groot gebied bestrijken. Acht steden en gemeenten zijn betrokken bij het project. Twee nieuwe belbuslijnen verbinden Tielt met Pittem, Meulebeke, Oostrozebeke, Ruiselede, Dentergem en Aalter. De bestaande belbus Waregem-Wielsbeke werd uitgebreid naar Oostrozebeke en Dentergem.

Niets dan tevreden gezichten bij de voorstelling van maar liefst drie belbusprojecten in de raadszaal van het Tieltse Stadhuis. ,,Het zal de eerste keer zijn dat we projecten voor zo' omvangrijk gebied kunnen aankondigen. Maar liefst 8 steden en gemeenten zijn bij deze projecten betrokken'', zegt Luc De Man, directeur van De Lijn West-Vlaanderen. De Lijn startte tien jaar geleden met haar belbusproject in Veurne. ,,Deze belbusprojecten kaderen in de opdracht die De Lijn kreeg om de basismobiliteit te garanderen in Vlaanderen. Dit is een sociale opdracht voor ons. We hebben ook de taak om in kleinere steden en gemeenten een minimale vorm van openbaar vervoer te organiseren'', stelt Luc De Man.

Dat net nu de omgeving van Tielt en Waregem nu aan bod komen, is geen toeval. ,,We moeten zien dat de woongebieden in Vlaanderen zijn afgedekt. In deze regio, die wordt beschouwd als buitengebied, komt dat neer op een belbushalte op 750 meter van elk woongebied'', legt Luc De Man uit. Op basis van een behoeftenanalyse krijgen Tielt, Ruiselede, Dentergem, Oostrozebeke, Meulebeke en Pittem hun belbus vanaf één december. De bestaande belbuslijn die Wielsbeke met Waregem verbindt, wordt uitgebreid en geeft nu ook aansluiting op Oostrozebeke, Dentergem, Markegem, Oeselgem en Wakken. De belbus in de regio Waregem rijdt nu in de week tot 21 uur en in het weekend zelfs tot 23 uur. Voor de belbus Tielt-Ruiselede en Tielt-Meulebeke is dat voorlopig nog tot 20 uur. ,,We starten liever bescheiden om later verder uit te bouwen. Ook het aantal haltes kan nog verhogen als daar vraag naar is'', klinkt het bij De Lijn.

De Lijn West-Vlaanderen investeert, mede dankzij de financiële steun van Vlaams minister Steve Stevaert, serieus in de drie nieuwe belbussen. De busjes zelf, die klein en wendbaar zijn, kosten 2,5 miljoen frank per stuk. Op jaarbasis bedraagt de exploitatiekost voor de drie bussen zo'n 30 miljoen frank. Na één jaar wordt de werking van de belbus geëvalueerd. ,,We mogen deze belbus niet in termen van economische rendabiliteit zien, maar in termen van wat het opbrengt voor de plaatselijke bevolking'', besluit Luc De Man.