Wekenlang werd er dag en nacht gewerkt. Rondom de grote rode kraan, vlakbij de Scheldebrug in Gavere. En toch weet bijna niemand wat er precies gebeurt. Iedereen weet wel dat de Stationsstraat in Gavere volledig gerenoveerd wordt en dat ze daarmee langs de kant van de N60 gestart zijn. Maar wat zijn die mysterieuze werken net voor je Gavere inrijdt. Wij gingen een kijkje nemen.

En wat blijkt. ,,Je ziet niet wat we doen, omdat we onder de grond werken'', verklapt werfleider Tonny Provoost. Want hoewel niemand het gemerkt heeft, toch worden ongeveer zes meter onder de vaste grond van Gavere en Asper twee tunnels gegraven.

De eerste tunnel -- 700 meter lang, 1,6 meter diameter -- loopt vanop de bouwwerf voor de Scheldebrug tot net voorbij het station van Asper. Die tunnel is net af. De tweede tunnel -- 190 meter lang, 1 meter diameter -- gaat van de bouwwerf richting Schelde. ,,Daar zitten we ongeveer halfweg. Als alles goed verloopt, zijn we hier binnen twee weken weg.''

De werken passen in de grootschalige rioleringswerken van Aquafin. De tunnels verbinden de collectoren. Uit de kluiten gewassen rioleringsbuizen dus, maar de techniek waarmee ze werden aangelegd is wel heel bijzonder.

Tonny Provoost: ,,Voor de bouw van de tunnels werken we met een boormachine. Je kan dat met niets beter vergelijken dan een mini-duikbootje. Hier vlak voor de brug hebben we een grote put gegraven. We brengen de boormachine in de put en persen de machine in de wand. Daarna plaatsen we er een rioolbuis tegenaan en persen die opnieuw samen met de boormachine verder in de grond. Zo schuiven we rioolbuis per rioolbuis verder op.''


600 ton perskracht
Wanneer de tunnel bijna af is, worden dus honderden meters buis vanuit de put naar voor geperst. ,,Om één stuk buis in de grond te persen hebben we ongeveer drie kwartier nodig. Het apparaat waarmee dat gebeurt heeft ongeveer 600 ton perskracht. Vooraan de boormachine zit een soort rad dat de aarde weggraaft. En in de machine zit één van onze arbeiders die bijstuurt. Daarom vergelijken we het ook met een duikboot.''

Geen job voor mensen met claustrofobie dus, want één keer de tunnel langer is dan 500 meter -- zoals in Gavere -- blijft de man de hele dag in de duikboot zitten. ,,Hij krijgt wel instructies vanuit de bedieningscontainer op de rand van de persput. Want in de boormachine zie je niets. Vanop de grond kunnen we de duikboot met gesofistikeerde meetapparatuur de juiste richting uitsturen.''

Op het einde van de rit wordt een grote ontvangstput gegraven. Daar komt de duikboot na weken graven opnieuw boven water . ,,Net voorbij het station van Asper kwam de boormachine tevoorschijn precies op de plaats waar we het wilden. Het was knal in de roos.''