Opgetrokken aan de klimtoren zoeven de mindermobielen van het Sint-Gerardusinstituut langs de kabelbaan naar beneden in het Action Park van Sportcentrum Kiewit. Was het plezant? ,,Ja, maar niet snel genoeg'', luidt een eerste reactie.

,,Stap voor stap maken we de ganse sportinfrastructuur in Hasselt toegankelijk voor gehandicapten en mindermobielen'', schetst sportschepen Brigitte Smets dit beleidspunt. Ze beseft dat er werk aan de winkel is, want bijvoorbeeld in het stedelijk zwembad moeten er hefbomen komen die de gehandicapten zelf kunnen bedienen. Of is het wachten op het nog bij te bouwen bad?

In het Action Park werden al een aantal ingrepen verricht. Zo kunnen mindermobielen op de klimtoren omdat ze door een lier-constructie in een klimharnas blijven. Langs de kabelbaan kunnen ze vervolgens een death-ride naar beneden maken. De speciale go-cars met zijspan komen binnenkort aan. En mits begeleiding kunnen ze in de speleologie-constructie. ,,Ik dacht onlangs dat één van de jongens in die constructie aan 't wenen was maar hij gilde het uit van de pret'', vertelt een begeleider.

Na de (vooral secundaire) scholen en allerhande groeperingen is er dus een nieuwe doelgroep voor het Action Park. ,,We haalden de Ardennen naar hier en zorgen elk jaar voor een aantal nieuwigheden'', zegt diensthoofd sport Luk Mercken. Eerst was dat de klimmuur, dan de mountain-bikes met een geschikt parcours, de BMX-piste en het skeelerpark. Het afgelopen jaar maakten 200 groepen en in totaal 20.000 personen gebruik van het Action Park.



De voorlopig laatste stap ten behoeve van mindermobielen werd voorbereid in een werkgroep waarin -- onder de leiding van de Afdeling Sport -- afgevaardigden zaten van de Akabe-scouts, van de provinciale gehandicaptensportraad en van het Sint-Gerardusinstituut. Die hielden er rekening mee dat verschillende categorieën mindermobielen ook een andere, zij het intensievere begeleiding nodig hebben. De kosten van de aanpassingen, waarvoor de Sportdienst eigen mensen en monitoren inschakelde, bedragen amper 400.000 fr.

Eén van de toekomstplannen beoogt de inrichting van een verkeersparcours om jongeren te leren omgaan met het verkeer. En wellicht -met het vervallen van het levenslang rijbewijs- ook de ouderen.