Studeren is meer dan alleen een tekstje uit het hoofd leren. Bij efficiënt leren horen vooral attitudes en methodes. Daarom organiseert de Jeugddienst Panta Rhei tijdens de laatste vakantieweek voor negen- tot twaalfjarigen, in zaal Ons Huis, een themavakantie rond Leren leren .

,,Een belangrijk aspect in het onderwijs van vandaag, dat leren leren'', onderstreept Griet Pierreux. ,,Kinderen hebben immers de neiging leren te beperken tot lezen, zodat de kern van de zaak en de structuur van een tekst niet tot hen doordringen. Hoewel leren leren tot de eindtermen behoort, besteden niet alle scholen er evenveel belangstelling aan. Het moet bovendien vakoverschrijdend aangepakt worden.''

In verschillende stappen komen de kinderen tot het besef hoe ze iets beter kunnen begrijpen. De kinderen die de overstap maken naar het vierde leerjaar, maken gebruik van de Beertjesmethode van Meichenbaum. De toekomstige vijfde- en zesdejaars werken volgens het Zes-stappenplan : plannen, verkennen, lezen en begrijpen, inprenten, controleren en herhalen. Die vaardigheden komen niet alleen van pas op school. Een kind leert immers ook wanneer het een spel speelt of een hobby beoefent.


Speels
In de Panta Rhei-aanpak zitten tal van speelse elementen. Al bij al is het nog vakantie. In de voormiddag wordt er gewerkt in kleinere groepen. Gedurende anderhalf uur krijgen de deelnemers daarnaast de kans aan de opdracht op lange termijn te werken.

,,Die bestaat erin dat ze zich vrijdag op een originele manier aan hun ouders voorstellen'', verduidelijkt Pierreux. ,,Ze zorgen zelf voor het decor waarin dit gebeurt, moeten ook oog hebben voor een muzikale omlijsting.''

In de namiddag wordt met de hele groep gewerkt. Spelen als Zeeslag , Schattentocht , De mol en het Sleutelspel laten de kinderen toe de verschillende stappen van het leerproces toe te passen. Het laatste kwartier van de dag wordt besteed aan het invullen van het dagboek. ,,Voor ons begeleiders een belangrijk moment om eventueel bij te sturen'', besluit Pierreux.

,,Wanneer sommige kinderen een stap nog niet voldoende onder de knie hebben, kan er vanuit die stap de volgende dag vertrokken worden.''


Babysit
Vincent De Nil (10) uit Hamme vindt de cursus fijn. ,,Ik had geen zin om nog een week op een babysit te kijken'', zegt hij. ,,Hier leren ze je hoe te leren en dat is mooi meegenomen tijdens mijn verdere schoolleven. Vooral de kernwoorden zoeken en een tekst in een boomschema gieten, vind ik fijn.''

Ilse De Smedt (12) uit Lebbeke en Leen Van Hoorebeeck (13) uit Wolvertem zijn nichtjes. De ene vergezelt de andere. ,,Neen'', klinkt het uit één mond, ,,er waren geen problemen op school, maar in een fijne sfeer wat bijleren is keitof. Ook de dagindeling en de organisatie vallen mee.''