De ochtendspits begint in Meise steeds vroeger. Dat is een van de opvallende vaststellingen die de 22 ,,verkeerstellers'' gisteren deden. Die tellers zijn mensen van het gemeentebestuur, politie en de CD&V-schepenen Marcel Belgrado en Jos Emmerechts.

Schepen van Mobiliteit Jos Emmerechts: ,,Met deze verkeerstelling willen we te weten komen hoeveel voertuigen er voor én na de sluiting van de A12 door Wolvertem rijden. In oktober 2001 deden we al een telling tijdens de werken op de A12. Toen was de snelweg dicht. Vandaag, dinsdag, doen we een nieuwe telling om te weten welk verschil er is en hoeveel wagens er door het centrum van Wolvertem rijden. Bedoeling is om te weten welke effecten er zijn als sommige op- en afritten bij de heraanleg van de A12 zouden worden geschrapt.''

,,De tellingen dienen ook als een van de basisinstrumenten voor het mobiliteitsplan. Dat blijft echter een werkdocument dat steeds kan veranderen. De tellingen vonden plaats aan het Rond Punt (afrit A12), Ossegemstraat-Vilvoordsesteenweg, op- en afrit A12-Plasstraat, aansluiting Strombeekbeverselaan, Kapellelaan-Vilvoordsesteenweg, Nieuwelaan-Kapellelaan, oprit A12 (Plantentuin). Tegen begin september zullen we alle tellingen in kaart kunnen brengen.''


Nerveus
,,Eén vaststelling konden we wel al doen: de ochtendspits is vervroegd van zeven naar 6.30 uur. Ikzelf heb op het kruispunt van de Vilvoordsesteenweg met de Kapellelaan aan het Texacostation geteld. Hier komen zo'n vierhonderd wagens per uur van Westrode richting Meise voorbij. Van Grimbergen naar Wolvertem zijn er dat 240. Opmerkelijk is dat mensen steeds nerveuzer achter het stuur zitten. Je kan je niet inbeelden welke overtredingen hier worden begaan. Automobilisten negeren het rode verkeerslicht of rijden via het fietspad of het tankstation om het rood licht te vermijden,'' zucht de schepen.