Een vrachtwagen die van de E19 de afrit Mechelen Noord nam, kantelde gisterochtend en zette de hele op- en afrit vast. Het verkeer dat de ellende wilde vermijden, koos afrit Mechelen-Zuid om via de Mechelse Ring door te rijden. Maar velen waren vergeten dat er werken aan de gang zijn op die Ring. Alles zat binnen de kortste keren muurvast.

De brandweer van Mechelen kreeg omstreeks 5.55 uur een oproep binnen dat er een vrachtwagen gekanteld was op de afrit Mechelen-Noord van de E19. Er werd gevreesd dat de lading van de truck giftige stoffen bevatte, zodat alle voorzorgsmaatregelen werden getroffen. Uiteindelijk bleek dat de wagen geladen was met meer dan 20 miljoen ton palmolie.

De vrachtwagen nam de afrit, maar in de scherpe bocht richting centrum ging het fout. De camion ging op zijn zij en versperde zo de hele afrit Mechelen-Noord. De lichtpaal die werd omgegooid versperde ook de volledige oprit Mechelen-Noord. Het slachtoffer moest door de brandweer worden bevrijd. De MUG kwam ter plaatse en voerde de man naar het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis van Mechelen.

Omdat het ongeval vlak voor de ochtendspits gebeurde, ontstond er al snel een lange file. Om de problemen te vermijden, kozen de chauffeurs voor de op- en afrit Mechelen-Zuid. In de hoop via de R12, de Mechelse Ring, Mechelen Noord en het Battelcomplex te bereiken. Had gekund, ware het niet dat er gewerkt wordt aan die R12. In plaats van twee keer twee, is er telkens maar één rijstrook beschikbaar en zat alles binnen de kortste keren potdicht. De hulpdiensten hebben even overwogen om een omlegging te plaatsen, maar omdat zo'n organisatie ook een uur in beslag neemt, is dat idee afgeblazen. Er is geopteerd om, van zodra het slachtoffer bevrijd was, alle brokstukken van de op- en afrit Mechelen-Noord zo snel mogelijk te ruimen. De vrachtwagen is in de middenberm blijven liggen tot na de ochtendspits. Dan pas werd het gevaarte met een speciale kraan verwijderd. Omstreeks 11 uur waren de sporen van het ongeval gewist.