Het verzet tegen de nieuwe sneltram van Simonis naar het AZ-VUB is groot in Jette en Ganshoren. Dat bleek dinsdagavond op een informatievergadering die er kwam nadat Brussels Vervoersminister Jos Chabert (CD&V) vorige week een petitie met 4.500 handtekeningen kreeg.

De eetzaal van het Jetse Sint-Pieterscollege zat afgeladen vol voor de informatievergadering over de Jetse sneltram. Na een welkomstwoord van Brussels minister Jos Chabert, die aanmaande tot een serene dialoog, verduidelijkte Christian Doschy, burgerlijk ingenieur bij de MIVB, de plannen voor een directe tramverbinding tussen Simonis en het Jetse ziekenhuis AZ-VUB.

Zijn lange uiteenzetting over de voordelen van een tram werd aanvankelijk rustig onthaald door de 500 aanwezigen. De bestaande buslijnen veroorzaken veel overlast en kunnen zich door het drukke verkeer moeilijk aan hun tijdsschema houden. Dat leek de meeste aanwezigen best aanvaardbaar.

Toen Doschy de voordelen van de sneltram begon uit te leggen en stelde dat de tram minder vervuilend en minder gevaarlijk is, leek de zaal helemaal te ontploffen. In het volgende vragenuurtje bleek hoezeer de meeste Jettenaren gekant zijn tegen een nieuwe tramlijn door hun gemeente. Ze voelen zich gepasseerd omdat hun mening niet gevraagd werd bij het opmaken van de plannen voor de nieuwe lijn.


Tram stopt niet voor voetgangers
,,De tram is een vraag van het AZ, niet van de Jettenaren. Een tram maakt wel lawaai en stopt bovendien niet voor voetgangers. Er zijn dringendere behoeften dan een nieuwe tramlijn.'' De waslijst tegenargumenten werd langer naarmate de vergadering duurde. Echte antwoorden had minister Chabert niet, tot grote frustratie van de toehoorders.

De burgemeesters van Jette en Ganshoren, Hervé Doyen en Michèle Carthe, drongen tot slot aan op een grondige studie van alle aspecten die de nieuwe tramlijn met zich meebrengt.

Of het bewonersprotest enige invloed zal hebben, laat Brussels minister Chabert in het midden. ,,Zolang de studie van de MIVB aan de gang is, zijn er geen verdere ontwikkelingen. We kunnen niet iets afschaffen wat er nog niet is.''

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig