Een beslissing over de nachtvluchten vanop Zaventem moet morgen worden genomen door het Overlegcomité. dat viel gisteren te horen op het kabinet van minister van Verkeer Durant. Intussen is Brussels minister Gosuin niet blij met het uitstel van het luchthavenakkoord.

Het Overlegcomité groepeert de verschillende actoren in het dossier: de federale overheid, de gewesten, luchthavenuitbater BIAC en een bemiddelaar.

Woensdagochtend heeft het kernkabinet zich al over de kwestie van de nachtvluchten gebogen. Maar omdat er volgens het kabinet-Durant niet voldoende cijfergegevens voorhanden waren, werd een beslissing uitgesteld tot vrijdag. Ook het feit dat de nachtvluchten een gezamenlijke bevoegdheid van de federale en de gewestregeringen zijn, maakt dat de beslissing door het Overlegcomité moet worden genomen, aldus Isabelle Valentiny, woordvoerster van minister Durant.

Woensdagavond liet Durant al verstaan dat er voor haar slechts twee opties open blijven: een verbod op de nachtvluchten of een uitstel van de nieuwe routes tot de lawaaierige Boeings 727 uit de lucht zijn gehaald. Een verbod op dit soort vliegtuigen is gepland vanaf 1 januari 2003.

Het protest tegen de nachtvluchten laaide de voorbije weken weer op, nadat besloten werd om alle vluchten te concentreren op één enkele start- en landingsbaan. De Noordrand van Brussel klaagde dat de hinder daar sinds het invoeren van de nieuwe vluchtroutes is toegenomen. Metingen van de Vlaamse milieu-inspectie gaven de inwoners gedeeltelijk gelijk.


Onaanvaardbaar
Brussels minister Didier Gosuin betreurt alvast het mogelijke uitstel van het luchthavenakkoord. ,,Voor Brussel is deze ommezwaai onaanvaardbaar'', stelt hij.

Gosuin reageert hiermee op een standpunt van Durant. Die liet weten dat het akkoord tussen de federale regering en de gewesten over de nachtvluchten zou kunnen worden uitgesteld tot half maart 2003. ,,Door een andere eenzijdige beslissing ondervindt de Brusselse bevolking nu al meer hinder overdag. Voor de tweede keer beslist de minister eenzijdig het akkoord op te schorten tot volgend jaar'', legt Gosuin uit.


Vanzelfsprekend
De Brusselse minister noemt de concentratie van de nachtvluchten vanzelfsprekend en benadrukt het bestaan van een geluidsisolatieprogramma. ,,Het is een evenwichtig akkoord en het beperkt het aantal, aan vliegtuiglawaai blootgestelde, burgers tot een minimum.''