In de buurt van het station van Berchem geldt sinds vorige week een nieuwe parkeerregeling. Het aantal betalende plaatsen werd fors uitgebreid. Na een korte inloopperiode van een week, begonnen parkeerwachters van particulier bedrijf Q-Park -- dat ook de ondergrondse parkeergarage exploiteert -- met het bestraffen van hardleerse chauffeurs.

De parkeergarage onder het Berchemse stationsplein staat 's namiddags goed vol. Hier en daar is nog wel een plekje vrij, maar steeds meer pendelaars laten hun wagen blijkbaar achter in de bewaakte ondergrondse garage.

Q-Park vindt het nog te vroeg om al een verband te leggen tussen de nieuwe parkeerregeling en de goedgevulde garage. ,,De jongste week is er toch een pak auto's bijgekomen'', zegt Patrick Vinck. Hij laat z'n wagen geregeld achter in de garage om met de trein naar zijn werk in Brussel te sporen.


Prima idee
,,De eerste maanden had ik bijna de hele parkeergarage voor mij alleen. Vandaag had ik nog genoeg keuze, maar het begint toch wat voller te lopen. Die nieuwe parkeerregeling is een prima idee. Met zo'n schitterende garage, waar je auto veilig staat, is het toch dom om buiten in de drukte een kwartier rond te toeren op zoek naar een parkeerplaatsje.''

Ook de buurtbewoners juichen de uitbreiding van het betalende parkeren toe. ,,De auto's overspoelen de buurt gewoon'', zucht Hilde Theuns. ,,Misschien gaan ze nu hun heil zoeken in de parkeergarage. Het lijkt me nu toch al iets minder druk te zijn. Hopelijk gebruiken steeds meer treinreizigers hun gezond verstand.''


Op de bon
Theuns hoopt wel dat de parkeerwachters streng controleren en foutparkeerders zonder medelijden op de bon zwieren: ,,Vroeger vielen we onder het residentieel parkeren. Maar de meeste chauffeurs veegden gewoon hun voeten aan de parkeerschijf. Ze liepen ook geen enkel risico om tegen de lamp te lopen, er controleerde toch geen kat of ze wel op de juiste plek stonden.''

Alleen de verplichte nieuwe bewonerskaart stuit op verzet in de stationsbuurt. Vanaf 1 januari vervalt de oude kaart. Wie geen nieuwe in de wagen heeft liggen, wordt beschouwd als niet-bewoner en riskeert een boete. ,,Waarom moeten we nu opnieuw naar het districtshuis?'' vraagt Tom Hermans zich af. ,,Ze hebben onze gegevens toch, is het nu zo moeilijk om gewoon een nieuwe kaart op te sturen?''