,,Elk jaar moeten ze zeker een bedrijf nomineren zeker'', relativeert afgevaardigd bestuurder Guido Govers de toekenning van de Prijs Dienst voor de Scheepvaart aan WaterContainerTransport (WTC) Meerhout, de containerterminal op de grens met Ham. Al kan hij toch zijn fierheid niet verbergen bij de (symbolische) onderscheiding in de vorm van een kunstwerk van Miet Deckers. ,,Prettig dat naast het cliënteel nu ook de buitenwereld haar waardering uitspreekt voor ons werk''.

WTC kreeg de prijs omdat het containervervoer via de binnenvaart vorig jaar op spectaculaire wijze steeg, met positieve gevolgen op milieuvlak. ,,Normaliter worden goederen over de weg vervoerd naar een haven. WTC doet het omgekeerde en brengt zo de haven naar de industrie''.

De officiële start op 31 mei 1996 ging nochtans gepaard met de nodig scepsis in Antwerpse havenkringen. WTC ontstond uit de samenwerking van de Antwerpse reders voor de binnenvaart Maes-Buelens en het Antwerpse expeditiebedrijf M&M Shipping.

,,In havenkringen zag men het niet zitten om het wegvervoer te vervangen door een multimodaal systeem - vervoer over het water en de weg - met overslag. Een dergelijk systeem zou pas rendabel zijn op zeer grote afstand van de haven. Men vergat echter dat naast de prijs ook de tijd een rol speelt. Dankzij een platform dichtbij de industrie kunnen wij files vermijden en tijdig leveren. WTC is daardoor veel flexibeler dan de havens van Antwerpen of Rotterdam''.

De cijfers spreken voor zich: in '96 werden 4.500 containers vervoerd, het jaar daarop al ruim 27.000, vorig jaar 70.639. ,,De spectaculairste groei is misschien wel voorbij, maar een jaarlijkse stijging met 5 procent moet er nog wel inzitten'', bedenkt de bestuurder.

95 procent van de goederen is bestemd voor de regio Herentals-Genk-Diest. Import gebeurt vooral voor de grote distributieketens. Export betreft meestal halfafgewerkte producten voor de chemiereuzen. (PBVM/AK)