De stad Gent wil de parkeertarieven op 1 januari 2002 verhogen. ,,Onze tarieven zijn vergeleken met die in andere steden belachelijk laag. En er staan ons heel wat investeringen te wachten. Ook het Vlaams Gewest vraagt om parkeren duurder te maken'', zegt schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP). De nieuwe tarieven moeten nog worden goedgekeurd door het schepencollege.

Welke verhogingen liggen er op tafel?

- Stedelijke parkeergarages. Het eerste uur stijgt van 20 naar 40 frank. Het tweede tot en met vijfde uur kosten 60 frank. Tot het negende uur wordt het 40 frank. Vanaf het negende uur is het gratis. Als je 24 uur parkeert betaal je 400 frank. ,,Vergelijk maar, in de meeste parkeergarages betaal je voor het eerste uur 60 frank'', zegt Karin Temmerman.

Wie zijn ticket verliest betaalt 600 in plaats van 500 frank. Op en binnen de Parkeerroute stijgt de prijs van het eerste uur van 30 naar 40 frank. Het tweede uur betaal je 60 in plaats van 50 frank. Daardoor kost twee uur parkeren op straat evenveel als in een parkeergarage. Het halve dag tarief stijgt van 375 naar 500 frank, maar wel voor 5 uur parkeren. De twee uren die je op de middag gratis kon parkeren, vallen weg. Voortaan moet je ook betalen tussen 12.30 en 14.30 uur.

Buiten de P-route stijgt de prijs van 80 naar 100 frank voor een tarief lang parkeren (8 uur). Bewonersparkeren blijft gratis en Shop and Go-parkeerplaatsen worden afgeschaft. ,,Geen van de partijen was gelukkig met dit project. Noch de handelaars, noch de gebruikers en ook de bewoners niet. Er heerste te veel onduidelijkheid'', zegt Temmerman, die benadrukt dat Gent heel lage parkeertarieven heeft. ,,Van de laagste die je in Vlaanderen en België zult vinden. Ik spreek dan wel over de tarieven in de stedelijke parkeergarages, niet over de parkings die door privé-firma's worden geëxploiteerd.''

,,Het kan ook de bedoeling niet zijn auto's in de kuip van de stad tegen zulke goedkope prijzen te laten parkeren. Vandaag hoort betalen voor parkeren bij een auto, net zoals het betalen van een verzekering.''


Investeringen
Het extra geld dat het parkeren oplevert, moet naar investeringen in ondergrondse parkeergarages en naar het inrichten van buurtparkings gaan. De stad heeft grote bouwplannen voor ondergrondse parkeergarages.

Voor Ramen is al een wedstrijd uitgeschreven. Daar komt een ondergrondse parkeergarage met 240 plaatsen, verdeeld over drie niveaus. Bovengronds komen een mix van diverse soorten woongelegenheden. (minstens 15 woningen) alsook een kantoorgebouw. De stad wil dit samen met een privé-investeerder doen.

In de Rodelijvekensstraat-Tichelrei kocht de stad de panden waar vroeger het stedelijk secundair kunstinstituut was gevestigd. Daar plant de stad een ondergrondse parkeergarage met 400 plaatsen. Boven komen woningen. Ook daarvoor zoekt de stad samenwerking met de privé-sector.

Onder het Sint-Pietersplein wil de stad samen met de universiteit een ondergrondse parkeergarage met 600 tot 700 plaatsen bouwen. Het plein zou dan parkeervrij worden. ,,We houden ons ook aan het parkeerakkoord. Dat betekent dat we in de belendende straten dan nog wat plaatsen zullen moeten schrappen'', zegt Karin Temmerman.

Ook op het Museumplein, tussen SMAK en het museum voor Schone Kunsten, wil de stad een ondergrondse parkeergarage. Voor dat project rekent ze op de privé-partners die 't Kuipke en het ICC huren. ,,Opzet is die de komende jaren te realiseren. Of het deze legislatuur nog lukt, moeten we nog zien'', stelt Temmerman.


Buurtparkings
In de dichtbevolkte buurten wil het stadsbestuur buurtparkings inrichten. ,,Maar in die wijken is geen plaats. Dat wil zeggen dat je moet onteigenen. Bovendien zullen die parkeerterreinen gratis zijn voor de bewoners. Daar verdien je niets aan. Voor de Arbedsite hebben we al plannen. Het gaat telkens om ongeveer 60 plaatsen'', rondt Karin Temmerman af.