De veertien VTI-leerlingen van klas 4SBTB zijn in diepe rouw over het verlies van hun verongelukte klasmakker Stefaan Obyn uit Staden, Rysseveldstraat 87. ,,De leerlingen zijn zwaar aangeslagen en verweesd. Je voelt dat zij de behoefte hebben om te praten over de lege plek in de klas. De directie en leerkrachten houden daarvoor bewust tijd en ruimte vrij'', getuigt klastitularis Veroniek Deceuninck. De uitvaartplechtigheid voor de zestienjarige Stefaan Obyn heeft op zaterdag 26 januari om 11.30 uur plaats in Staden.

Stefaan Obyn volgde een bouwtechnische opleiding in het Roeselaarse VTI. Voordien studeerde hij drie jaar industriële wetenschappen in het Torhoutse Sint-Jozefsinstituut. ,,Stefaan arriveerde vorig schooljaar in het VTI en vond ondertussen zijn draai in zijn nieuwe school. Hij was vlug aanvaard door zijn klasgenoten. Stefaan was sociaal en had veel vrienden. Zowel binnen als buiten zijn klas was hij graag gezien'', stelt klastitularis Veroniek Deceuninck.

De zestienjarige scholier verongelukte eergisteren aan het kruispunt van de Roeselaarse ringbaan en de Diksmuidsesteenweg. Een auto ramde een vrachtwagen met oplegger voor mazouttransport op het kruispunt. Door de hevige klap werd de personenwagen weggeslingerd en raakte de VTI-scholier die stond te wachten aan de verkeerslichten.

De Stadense jongen was met de fiets op weg naar school. Hij was alleen. Het jonge slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar hij eergisternamiddag overleed aan zijn zware verwondingen.

,,In de loop van dinsdagvoormiddag werd de klas op de hoogte gebracht van het drama'', gaat Veroniek Deceuninck voort. ,,De klas luisterde verweesd en zwaar aangeslagen. De les werd direct gestaakt. In de plaats werd met de leerlingen gepraat over de tragedie. De klas had eergisternamiddag praktijkles in de Ardooise VTI-vestiging. De schooldirecteur reed daarheen en vertelde de leerlingen over het verlies van hun klasmakker.''


Metselwerk
,,De leerlingen begonnen spontaan samen te bidden. Het serene verdriet maakte diepe indruk. In stilte werd het lesmateriaal opgeruimd. Stefaan had in vorige praktijklessen een muurtje gemetseld. Op vraag van de klas blijft het metselwerk voorlopig staan. De leerlingen willen bloemen en een foto aan het muurtje leggen. Je voelt dat de leerlingen de behoefte hebben om te praten over de lege plek in de klas. In de komende dagen blijven de leerkrachten daarvoor tijd en ruimte vrijhouden'', besluit Veroniek Deceuninck.

,,Ook de pastorale groep van de school schept uitwegen voor het grote verdriet van klas 4SBTB. De schoolkapel wordt wellicht gereserveerd als een plek van rust voor leerlingen die het moeilijk hebben. Ook de schooldirectie is begaan met de tragedie. Op haar initiatief begon gisteren in elke klas de schooldag met een speciaal bezinningsmoment.'' (HWR)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig