Het loopt gesmeerd, is het thema van de grootscheepse promotiecampagne waarmee De Lijn eerstdaags uitpakt. De vervoermaatschappij heeft haar dienstenpakket in het Waasland uitgebreid. De reizigers kunnen rekenen op sneller, stipter en professioneler openbaar vervoer. Bovendien wordt het reizen goedkoper.

Op zaterdag 16 februari wordt het nieuwe vervoerplan Waasland en Antwerpen-Linkeroever ingevoerd. Er ging een grootscheepse enquête aan vooraf. ,,Ik ben ervan overtuigd dat we met de verlenging van lijn 3 en het nieuwe exploitatieplan voor het Waasland meer mobiliteit creëren in deze regio. Met jaarlijks vijf miljoen reizigers was de tramverbinding tussen beide Scheldeoevers al zeer succesvol. Nu we het Waasland en 't Stad wat dichter bij elkaar brengen, kan dat er alleen maar op vooruitgaan'', zei Ingrid Lieten, directeur-generaal De Lijn.

Entiteit Antwerpen zet 49 nieuwe chauffeurs in, er komen 17 haltes bij, en extra bussen en trams. In entiteit Oost-Vlaanderen verandert er weinig: drie extra chauffeurs en tien bijkomende haltes.


Krachtlijnen
Er zitten vijf krachtlijnen in het nieuwe openbaar vervoerplan Waasland en Antwerpen.

  • Bediening Linkeroever
  • Alle Wase bussen bedienen de as Blancefloerlaan, wat de ontsluiting naar Antwerpen en het Waasland verbetert. De as Galgenweellaan wordt om de 15 minuten bediend door de lijn 90 uit Burcht. De capaciteit op de tramas kan daardoor verhogen met een frequentie in de spits van om de 6 minuten voor lijn 3 en om de 7,5 minuten voor lijnen 2 en 15. Nagenoeg volledig Linkeroever wordt om de 15 minuten door lijn 36 bediend.

  • Nieuwe stadslijn 36
  • Alle bestaande haltes houden een frequente bediening. Er zijn goede overstapmogelijkheden op de tram. De stiptheid op Linkeroever is primordiaal en er zijn afspraken voor een gegarandeerde doorgang langs de Waaslandtunnel. Het Sint-Jansplein blijft rechtstreeks bereikbaar.

  • Verlenging tramlijn 3
  • Dit was een bewuste keuze en zo is er vanuit Zwijndrecht bij het begin en einde van de dag om de 20 minuten een verbinding, tijdens de daluren om de 10 minuten, en tijdens de spits om de 6 minuten. Tussen 5.30 en 0.15 uur zijn er ritten, vooral met de Hermelijn (capaciteit 200 personen).

  • Bediening Zwijndrecht
  • Zwijndrecht valt binnen het stadsgebied, waardoor de klant maar één zone meer moet betalen (stadstarief van 1 euro per rit). Er wordt aangeraden een rittenkaart te kopen (0,75 euro per rit).

  • Vanuit het Waasland
  • Er is een sterke, betrouwbare as richting Beveren en dit om de 15 minuten. Deze waaiert uit over de hele regio. De huidige lijn naar Temse rijdt om het halfuur als stopdienst, en er is elk uur een bijkomende sneldienst. Lijn 87 wordt een nieuwe lokale verbinding (elk uur) tussen de tramterminus en Linkeroever, met bediening van Zwijndrecht en Burcht (ook supermarkt Carrefour). De nieuwe en snellere lijn 88 steekt van Zwijndrecht door naar Kallo, Kieldrecht en Doel en bedient dus ook via de Waaslandhaven. Rechtstreekse sneldiensten langs de expresweg blijven behouden.

    U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

    Lees gratis ›

    Geen betaalgegevens nodig