KOBBEGEM

De toekomst oogt opnieuw mooi voor de eeuwenoude brouwerij Mort Subite in Kobbegem (Asse). Alken-Maes, eigenaar sinds 2000, investeert 1 miljoen euro in de brouwerij en bieren. Voorop staan het milieu en de leefbaarheid van de omgeving. Een fris nieuw etiket en logo moeten de geuze en fruitbieren ingang doen vinden bij een jonger publiek.

De Kobbegemse brouwerij behoort tot het selecte gezelschap dat zijn geuze helemaal artisanaal produceert. De spontane gisting is het pure werk van het Pajotse klimaat en staat, net als al die andere gesmaakte brouwers van de Pajotse Geuzeroute, borg voor de authenticiteit van echte lambiek.

,,Het bewaren van dat authentieke staat centraal in de uitbreidings- en vernieuwingswerken'', zegt operationeel directeur Joris Brams. ,,Zo werden de houten foeders (vaten), oorspronkelijk afdankers van de wijnindustrie, gerenoveerd en vernieuwd door een gespecialiseerde firma in Normandië, waar de vaten vandaan komen. Per vat kost een volledige revisie 10.000 euro. Het type is voor een belangrijk deel mee bepalend voor de smaken van onze Mort Subite en dat willen we niet verloren laten gaan.''


Aardgas vervangt stookolie
De herwonnen ambities worden ook uitgedrukt in een nieuwe biertank van 600 hectoliter, die de capaciteit in Kobbegem verhoogt tot 60.000 hectoliter per jaar. De huidige productie flirt, na een dipje in de jaren negentig, opnieuw met de grens van de 50.000 hectoliter. De nieuwe CO2-tank, die op het dak van de brouwerij werd geïnstalleerd, is driemaal groter dan de oude, wat flink bespaart op transport. Dit jaar volgen nog nieuwe burelen, een nieuw laboratorium en sociale voorzieningen voor de tien arbeiders. In een tweede fase zijn een nieuwe filterzaal, verdere uitbreiding van de biertanks en een renovatie van het magazijn en de technische dienst gepland.

,,Op vlak van waterzuivering en watergebruik gebruiken we de nieuwste technologieën en we investeren voortdurend in verbeteringen. De zware stookolie hebben we als brandstof vervangen door aardgas van het net, tot op heden het meest milieuvriendelijke alternatief en we plaatsten ook een stoomgenerator. Verder optimaliseerden we de veiligheidsvoorzieningen volgens een plan opgelegd door ons moederbedrijf (Scottish & Newcastle)'', aldus Brams.


Beter leesbaar
Het nieuwe logo, met leesbaarder lettertype, legt de nadruk op de lange geschiedenis van het merk en bevat een afbeelding van de typische eiken vaten. De kleur van het etiket en de afbeelding van enkele stukken fruit refereren aan de biersmaak.