Ook in het buitenland zullen ze geweten hebben dat Brugge dit jaar samen met Salamanca Culturele Hoofdstad van Europa is. Zo reizen burgemeester Patrick Moenaert en intendant Hugo De Greef vandaag naar Wenen en Madrid om er aandacht te vragen voor Brugge 2002. Cultuur als gangmaker voor toerisme.

De toeristische ondersteuning speelt op verschillende niveaus. Op het stedelijke platform nam schepen van toerisme Hilde Decleer initiatieven ter verbetering van het onthaal van grotere bezoekersstromen, voor Toerisme Brugge, promotionele initiatieven en specifieke activiteiten.

Sinds augustus houdt Dieter Dewulf zich al bezig met de toeristische onderbouw. Hij kreeg versterking van Griet Vanmaele. ,,We zien drie randvoorwaarden: mobiliteit, logies en onthaal. Zo hebben we een tiental sessies op touw gezet, waarbij we een tweehonderdtal mensen van ruim veertig lokale horecazaken opgeleid hebben tot ambassadeur van Brugge 2002 '', legt intendant Hugo De Greef uit. ,,Deze ambassadeurs zullen te herkennen zijn aan een speciaal insigne. De meewerkende zaken krijgen een sticker.''

Renaat Landuyt, Vlaams minister van Toerisme, zei dat hij dit en vorig jaar een aanzienlijk bedrag uitgetrokken heeft om de bekendheid van Brugge 2002 uit te bouwen. ,,Zo is er in totaal een bedrag van 743.681 euro (30 miljoen frank) uitgetrokken voor de buitenlandmarketing. Dit budget stelt de buitenlandkantoren van Toerisme Vlaanderen en de Belgische Toerismebureaus in staat in plaatsen als Londen, Barcelona, Milaan en Wenen extra promotionele acties op te zetten. Daarnaast geniet Brugge 2002 als viersterrenevenement prioriteit in de reguliere communicatie. De bijkomende investering van Toerisme Vlaanderen bedraagt 495.787 euro (20 miljoen frank). Doel was eerst de reissector, daarna de pers en uiteindelijk ook de consument te bewerken'', aldus Landuyt, die nog meegaf dat het gevreesde 11 september-effect voor potentiële toeristen uit Japan en de Verenigde Staten aan het wegebben is. ,,De deal die we met Sabena hadden voor vliegarrangementen en promotionele acties wordt geheel overgenomen door DAT. Zelf voeren we nog gesprekken om dat uit te breiden naar Virgin'', aldus burgemeester Patrick Moenaert. (SVV)