De bewoners van de Neerstraat maken zich zorgen over de verkeersleefbaarheid, wanneer de KMO-zone op de vroegere Manta-site operationeel zal zijn. Naast ervaringen van stof- en geurhinder hekelden zij donderdagavond tijdens een hoorzitting vooral de te verwachten toename van aan- en wegrijdend verkeer in hun woonbuurt.

Directeur Bert Casier van de Intercommunale Land van Waas -- initiatiefnemer van het saneringsproject Manta en van de aanleg van een KMO-zone -- legde het voorontwerp voor aan de omwonenden. Daarin zijn zeventien kavels van 2000 tot 2500 vierkante meter vervat. Een U-vormig wegtracé mondt op twee plaatsen uit in de Neerstraat, goed voor een afzonderlijke in- en uitrit. ,,Langs de straatzijde komt een zes meter breed groenscherm als buffer. We voorzien een gescheiden rioleringstelsel. De afbraak- en saneringswerken zijn nu achter de rug. Daarbij zijn we onder meer ontzettend voorzichtig geweest bij de asbestverwijdering, bijna tot het absurde.''

Na zijn voorstelling werd Casier bestookt met klachten en bezwaren van de bewoners. Zij hekelden de hinder van prikkelende geuren, vooral bij de afbraak van de Manta-oven. Ze vroegen zich ook af waarom de fundering langs het voetpad niet werd geruimd en waarom de grote putten naast het fietspad niet zijn afgeschermd. ,,Ik zag deze week twee mountainbikers over het terrein fietsen. Waarom wordt de site niet hermetisch afgesloten'', stelde Serge D'hanis.


Zwart punt
D'hanis verwees ook naar de verkeersveiligheid. ,,In Vlaanderen zijn achthonderd zwarte punten vastgesteld. Ik vrees dat de Neerstraat het 801ste zal worden! Vooral de fietsers zullen gevaar lopen aan de in- en uitritten. In Mechelen vielen recent nog twee doden, gevat door een vrachtwagen die een werf verliet.''

Gustaaf Pauwels wil de uitrit van de KMO-zone liever niet tegenover de rijwoningen. ,,Kunt u de uitrit niet opschuiven in de richting van de oprijlaan van het kasteel? We worden nu al wakker om half zes 's morgens door de wegrijdende vrachtwagens. Wat doet de intercommunale de komende weken om de stofhinder in te dijken? Wij kunnen geen buitenschilderwerk doen en hebben soms een bril nodig met ruitenwissers.''

Directeur Casier beloofde dat de intercommunale alles in het werk stelt om de hopen bouwafval langs de straatzijde te ruimen. ,,Ik stel voor dat we onderzoeken of het geplande groenscherm vroeger kan worden aangelegd, wat de stofhinder kan inperken en het uitzicht voor de omwonenden verfraait.'' De bewoners verlieten de hoorzitting duidelijk met gemengde gevoelens. ,,Ik hoop dat het plan nog zal worden gewijzigd, rekening houdend met onze opmerkingen'', stelde Marc Ysewijn.