Nachtvluchten boven Brussel volgen wel degelijk het traject dat de ministerraad begin mei heeft opgelegd. Luchthavenuitbater BIAC en controledienst Belgocontrol betwisten berichten alsof dat niet het geval zou zijn.

De afgelopen dagen beweerden onder meer Ecolo en de vereniging Bruxelles Air Libre dat het opgelegde traject boven Brussel niet gevolgd zou worden en dat elke nacht dichtbevolkte zones overvlogen werden.

BIAC en Belgocontrol reageren. Volgens deze instanties zijn, sinds de invoering van de route op 12 juni, tot nu slechts 4 van de 31 vluchten afgeweken van het opgelegde traject. In drie gevallen ging het slechts om een beperkte afwijking. Bij de vierde vlucht werd de eerste nacht per vergissing een eerder gepland traject gevolgd boven Evere en Schaarbeek. De voorbije vijf nachten werd geen afwijking meer vastgesteld.


Dichtbevolkte zones zo veel ontzien
Bij de uitstippeling van nieuwe route, die op 12 juni in voege trad, werden dichtbevolkte zones zo veel mogelijk ontzien. De betrokken vliegtuigen vertrekken vanop startbaan 25R en vliegen in rechte lijn over Diegem, Machelen, Haren, het vormingsstation Schaarbeek om vervolgens het kanaal te volgen tot het dok Vergote, het Saincteletteplein, Ninoofsepoort, Kuregem, Klein Eiland, Vorst-Zuid en Ruisbroek.

BIAC en Belgocontrol stellen dat een belangrijk deel van de nachtvluchten de hoogte van 4.000 voet (1,3 km) bereikt voor dat de stad overvlogen wordt. Op deze hoogte is de geluidswaarneming op de grond al gevoelig afgenomen. De betrokken route wordt bovendien enkel gebruikt door geluidsarme toestellen. (CVS,belga)