Gevreesd wordt dat mensensmokkelaars op korte termijn de haven van Oostende voor die van Nieuwpoort en stranden her en der zullen ruilen. In Oostende werd vrijdag immers de eerste van vier hartslagdetectoren in gebruik genomen. Het gesofisticeerde apparaat verraadt de aanwezigheid van illegalen in laadruimtes van vrachtwagens zodra hun hart klopt.

Er komen in Oostende vier dergelijke toestellen, ingebouwd in een hangar, waarvan twee op de Ramsgate- en twee op de Ipswich-terminal. De Britse overheid betaalt samen 700.000 euro voor de toestellen, teneinde te verhinderen dat er nog langer illegale verstekelingen via Oostende het Verenigd Koninkrijk binnen komen.

Vorig jaar staken 1.300 illegalen via Oostende het Kanaal over. Bij de rederij TransEuropa Shipping Lines alleen al werden vorig jaar in Ramsgate en Oostende 817 illegalen van tussen de lading geplukt. Dit jaar waren er dat in januari 32, in februari 12, in maart 20, in april 68 en in mei 39. Mensensmokkelaars proberen meest illegalen over te zetten tussen juli en september.


Speciale opleiding
De detectoren staan in hangars, waar enkel de vrachtwagen in staat. Vier sensoren worden op het metalen chassis aangebracht en die verraden op een computerterminal de al dan niet aanwezigheid van levende wezens tussen de lading. Als die terminal rood slaat, dan wordt de scheepvaartpolitie er bijgehaald om de illegalen uit de oplegger te plukken. Veertien mensen van Haven Oostende genoten een speciale opleiding om de toestellen te bedienen.

De detectoren kunnen 50 vrachtwagens per uur afhandelen, wat staat voor de lading van één volle ferry. Het zoeken naar de hartslag is veel betrouwbaarder dan de warmtedetectoren die recent in Zeebrugge in gebruik werden genomen, stelt men in Oostende.


Vanaf september opnieuw passagiers naar Ramsgate
Havenmanager Paul Gerard van Oostende vertrekt maandag naar Ramsgate, waar verwacht wordt dat het nieuwe conservatief bestuur het licht op groen zet voor de passagierstrafiek op Oostende. Het was het socialistisch bestuur van Ramsgate dat die trafieken steeds heeft opgehouden.

TransEuropa Shipping Lines (TSL) heeft in Oostende al alle nodige accommodatie gebouwd om passagiers op zijn overvaarten mee te nemen. Paul Gerard verwacht nu dat een gelijkaardige accommodatie in Ramsgate tegen september ook operationeel wordt. Van dan af zou TSL als eerste na het opdoeken van Hoverspeed weer voor passagierstrafiek vanuit Oostende naar Groot-Brittannië instaan. Na een paar maanden proefvaren wil de rederij vanaf Pasen 2004 de trafiek ten volle ontplooien. (YNG)