Op 28 december vertrekt Rik Deprez met zijn quad vanuit Arras naar Madrid en Dakar. ,,Het wordt een gevecht van David tegen Goliath over een afstand zo'n 10.000 km. Ik heb me goed voorbereid op deze woestijnrally. Zelfs mijn slipjes, onderlijfjes en sokken zijn vacuüm verpakt'', zegt Rik Deprez.

  • Waarom met een quad?
  • Een quad is een soort moto op vier wielen. Mijn machine haalt ruim 200 km per uur. Op 28 december starten er vier quads, een Fransman, een Spanjaard, een Tsjech en ikzelf. De quad is een nieuwe machine uit Nederland. Het is origineel om daarmee door de Sahara te rijden.

  • Wat omvat de voorbereiding van zo'n rally?
  • Trainen met een quad is hier vrijwel onmogelijk. Om het terrein na te bootsen heb je los zand nodig. Oefenen met een quad in de duinen is niet toegelaten. Daarom steek ik de grens over en train ik in Duinkerke. Maar ik ben een gewezen motocrosser, zodat mijn ervaring wel van pas komt. Ik heb de quad aangepast aan het zand en het stof van de woestijn.

  • Wie betaalt de rekening?
  • Ik heb tijdens de voorbije maanden een budget van 1,4 miljoen frank (34.706 euro) bijeengescharreld. Enkele bedrijven ondersteunen mij financieel. Om aan de rally te mogen deelnemen moet je 445.300 frank (11.038 euro) neertellen als inschrijvingsgeld. Dan is er nog de benzine, de verplaatsing en het elektronisch navigatiesysteem. De quad krijg ik van W. Tec uit Nederland.


    Onvoldoende
    Eigenlijk is dit budget onvoldoende. Ik heb geen rijdende garage met techniciens mee zoals vele anderen en mijn terugreis naar Brussel moet ik zelf betalen.

  • Waarom is je ondergoed vacuüm verpakt?
  • Ik slaap in een slaapzak naast mijn quad onder de sterrenhemel van de Sahara. Zelf-hygiëne is belangrijk. Het hevig zweten maakt de huid kapot. Het stof en het zand kwetst dan nog eens extra de huid, zodat proper en droog ondergoed nodig is. Om ruimte te sparen en om te vermijden dat er zand en stof in mijn ondergoed kruipt, laat ik dat allemaal vacuüm verpakken. Zeker spelen is hier de boodschap, besluit Rik Deprez.