De bouw van een nieuwe brug over de E40 in Sint-Joris (Beernem) zorgde maandagavond voor een file van maar liefst 23 kilometer. Voor wie van de kust kwam, was het aanschuiven vanaf een eind voor Brugge tot de afrit in Beernem.

Het leggen van vijftien tonnenzware betonnen steunbalken verliep wel probleemloos. Vorige nacht werd dit huzarenstukje nog eens overgedaan in tegenovergestelde richting. De E40 was dan afgesloten vanaf Aalter.

Ondanks de aankondigingen op alle nationale radiostations en in de kranten was het maandag om 20 uur al duidelijk dat het afsluiten van de E40 in Beernem voor een hoop verkeersellende zou zorgen. Heel wat bestuurders hadden de waarschuwing in de wind geslagen en namen toch de snelweg. In Beernem moest alle verkeer via één rijstrook naar de afrit en zo over één rijvak naar Wingene, Tielt en Aalter om daar op de snelweg te komen. Het resultaat was een monsterfile die tot een eind voorbij Brugge reikte en stapvoets verkeer op de gewestwegen N370, N327 en N37.

Intussen gingen de bruggenbouwers in Sint-Joris onverstoorbaar door met hun werk. Met een krachtige hijskraan werden de betonnen steunbalken, die het rijvak richting Brussel moeten overspannen, op hun plaats gelegd. In totaal plaatsten de werklieden vijftien van deze zestien ton wegende kolossen. Een mooi schouwspel, al genoot de afbraak van de brug aan de Vijverstraat in het voorjaar opmerkelijk meer belangstelling.

Vorige nacht werden de steunbalken over de tegengestelde rijrichting geplaatst. De brug, die breed genoeg is om er later eventueel een vierde rijvak onderdoor te laten lopen, zou voor het jaareinde af moeten zijn.