Het Kortrijks Petroleumbedrijf, dat momenteel 60 Gulf-tankstations heeft, wil in twee jaar tijd het aantal uitbreiden tot 120. Niet alleen in België. Ook in Frankrijk en Luxemburg zoeken bedrijfsverantwoordelijken Karel Vanhoutte en Olivier Vanbiervliet naar mogelijkheden. En in de eerste maanden van volgend jaar beschikt het bedrijf, gevestigd in Bossuit, over een eigen vaartuig voor de aanvoer van brandstoffen.

In Bossuit investeerde het Kortrijks Petroleumbedrijf intussen in de uitbreiding van zijn opslagcapaciteit. Er werden een aantal extra opslagtanks gebouwd, die samen met de huidige goed zijn voor 15 miljoen liter. En met Freddy Lambrecht van Mazout Express uit Brugge namen Karel Vanhoutte en Olivier Vanbiervliet een depot over, die ze helemaal moderniseerden en herinrichtten.

Karel Vanhoutte: ,,Daar kunnen wij nog eens 15 miljoen liter brandstof opslaan. Daarnaast beschikken we ook over een depot in Gent, zodat we nu vanuit drie strategisch goed ingerichte locaties onze producten kunnen verdelen: Bossuit, Brugge en Gent. Voor het overige gaan we ons aantal pompstations Gulf uitbreiden. We zoeken naar buurtstations in België, Luxemburg en Frankrijk. Maar de eigenaars moeten eerst wel zelf hun sites saneren, zodat die beantwoorden aan de strengste milieu- en veiligheidsnormen. Neen, het zijn niet de grote stations langs de snelwegen die wij op het oog hebben. Dat zijn de zogenaamde A-locaties, in het bezit van de grote oliemaatschappijen. Die zijn geen spek voor onze bek.''


Nieuw vaartuig
Een andere nieuwe (en vooral ook dure) investering is de aanschaf van een eigen lichter: een vaartuig met dubbele wand van 90 bij 11 meter, dat 2,4 miljoen liter over de binnenwateren kan transporteren. De ruwbouw (het karkas) is van Servische makelij; de fijnere infrastructuur en uitrusting voor de bemanning komen uit Nederland.

Karel Vanhoutte: ,,Het is een dure investering. Maar ook een die op relatief korte termijn zal renderen. Nu moeten wij een beroep doen op andere binnenschepen om de brandstoffen van de raffinaderijen naar Bossuit te voeren. En dat kost ook heel wat. Normaal gezien zouden we al in december over onze lichter kunnen beschikken. Maar dat halen we niet meer. Ik denk nu dat het januari of februari 2004 wordt.''