De 15de wing zal niet meteen elders gevestigd worden. De eindbeslissing zal in 2010 worden genomen. Tot dan verandert er niets.

De regering besliste in februari vorig jaar de 15de wing, met name zijn elf C-130-Hercules-transportvliegtuigen, te verhuizen om de geluidsoverlast in de omgeving van de luchthaven van Zaventem te beperken en de economische ontwikkeling van Zaventem te stimuleren.

Een studie van luchthavenexploitant BIAC bracht aan het licht dat de verhuizing van de 15de Wing uit Melsbroek niet nodig is voor 2010. Zo lang blijven de C130's er dus aanwezig.

BIAC stelt in de studie dat het noch de ruimte van het militair vliegveld (26,4 ha), noch de mogelijke vliegbewegingen (0,7 procent van de vliegbewegingen in 2000) nodig heeft voor verdere uitbreiding van de Zaventemse luchthaven.

Wel vraagt BIAC aan de Luchtmacht de ,slots' die voor de 15de Wing zijn gereserveerd (4 per uur) vrij te geven en gebruik te maken van de grote reserve aan ,slots' die nog vrij zijn. Volgens BIAC is dat van belang voor de verdere commercialisering van Zaventem.

In de studie stelt BIAC ook dat het best mogelijk is dat een gedeeltelijke ingebruikname van de ruimte die voorzien is voor de 15de Wing na 2010 best mogelijk is. Daardoor valt Sint-Truiden buiten de prijzen. Er is wel een compensatie voorzien door het concentreren en hergroeperen van de legerscholen op de campus van Saffraanberg/Brustem. (RBZ, belga)