• Raakte er na 37 jaar les geven sleet op de dynamiek van de regent Nederlands-Engels?
  • Geenszins. Ik deed het tot de laatste minuut even graag. Ik kwam over als een strenge leraar. De leerlingen zagen me soms aan het werk op televisie, maar aanvaardden dat ik de dag nadien, na enkele extra-moppen, bloedernstig les gaf.

  • Sommigen vinden de jeugd onhandelbaar.
  • Het werd er de jongste jaren niet makkelijker op. Maar je moet de jongeren kunnen boeien. Mijn onverbeterlijke collega Frans Damman stelde altijd: les geven is een beetje toneel spelen. Je moet de leerlingen ,,bespelen'' en streng maar rechtvaardig optreden. En er is feeling nodig. Jongeren kunnen ook in de put zitten. De eerste les is enorm belangrijk. De leerlingen aanvaarden je zoals je bent als mens.

  • Je beleefde veel plezier aan je lesopdracht.
  • Ik hield een boekje bij van de leuke passages in de opstellen. In een werkje met als titel ,,Toen had ik angst'' bracht een leerling een passage over zijn heldenmoed. Hij was alleen thuis en na het bekijken van een thriller ging hij slapen. Hij hoorde natuurlijk iets kraken op de zolder. ,,Toen trok ik mijn stoute schoenen aan en sloop op kousevoeten naar de zolder'', schreef hij.

  • Je gaf ook Engels en dat ligt de jeugd wel.
  • De meesten zijn ontgoocheld omdat hun Engels uit de westerns dikwijls niet correct is. Soms gebruiken ze ook het verkeerde woord. ,,I'm a pencil, isn't it?'', vroeg iemand, terwijl hij ,,pupil'' bedoelde.


    Toneelmicrobe
  • Je grote liefde blijft toneel.
  • Ik speel nu enkele seizoenen bij Cie't Wezen en ik ben zestien jaar actief bij de Zingende Sterren. Bart Eggermont vertelde ooit bij het tennissen dat er een forfait was voor een rol. Ik sprong dan maar in en blijkbaar deed ik het niet slecht. Ondertussen trad ik ook op in spotjes voor de lokale televisie.

  • Moppen tappen, is dat nog een ander paar mouwen?
  • Dat kun je of je kunt het niet. Moppen tappen is een kunst. De grootste uitdaging beleefde ik bij de ,,Ridders'' van het Manneke in de Mane. Daar stond ik voor een zaal met driehonderd mensen, met onder meer de gouverneur. En het optreden werd gesmaakt. Ik werd ondertussen aanvaard als ridder.

  • Toch kunt u ook ernstig uit de hoek komen.
  • Zo onder meer als promotor van Children in India. Sinds 1990 trek ik elke zomervakantie voor vijf, zes weken naar India. Ik leerde het project ,,Children in India'' van de Eeklonaar Pierre Huysmans kennen. Jaren werkte ik met de leerlingen voor dit project. Deze zomer trek ik naar Mexico.

  • Een mooi afscheidscadeau gekregen in het VTI?
  • ,,Het allermooiste. Voor het eerst in mijn loopbaan speelden de leerlingen toneel: ,,Peter kweekt voortaan cactussen''. Samen met tiental andere leraars stond ik de leerlingen bij. Het was het mooiste afscheidscadeau dat ze mij konden aanbieden.''

  • De moppentapper is tevens een verwoed sportman.
  • Ik speelde tientallen jaren tennis en minivoetbal met het schoolteam. In mijn geboortedorp Desselgem was ik ook actief in het basket. Mijn meest verborgen capaciteit? Ik zong mee bij het koor Cantabile van Knokke. In 1964 waren wij het eerste Belgische koor dat Polen ,,veroverde''. In elke mens schuilt een nachtegaal, weet je?