Fluisterasfalt en betonklinkers hebben ze zo goed als uit het straatbeeld verdreven: de kasseistroken. De weinige stukjes die er nog resten, worden gekoesterd en soms zelfs als monument geklasseerd. Zo ook de Koppenberg in het Oost-Vlaamse Melden (Oudenaarde) die volgend jaar opnieuw wordt opgenomen in De Ronde. Tieltenaar Dominique De Leersnyder zorgt er, in opdracht van de firma Vanhulle, samen met zijn collega Dirk Janssens voor de heraanleg van de kasseistrook op de ,,Bult van Melden''.

  • Kasseileggers lijken dezer dagen even dik gezaaid als kasseistroken?
  • Dominique: Eigenlijk hebben we een opleiding gevolgd voor klinker- en kasseilegger. Samen met Dirk Janssens heb ik in 1999 het bedrijfje Deljans gesticht. Ik leerde hem kennen op de cursus klinker- en kasseilegger in Brugge. We werkten regelmatig samen en van het één kwam het ander. Veel kasseileggers zijn er niet meer. In de streek van Aartrijke had je er vroeger veel. Een oude kasseilegger heeft ons verteld dat er in zijn tijd 100 waren. Nu vind je er daar nog een tiental.

  • Je werkt meestal in onderaanneming.
  • Dat is nodig om ook grotere werken te kunnen aannemen. We kunnen zelf maar tot 5,5 miljoen frank intekenen. Het pad in Tielt van aan de bib tot op de Markt, kostte al 9 miljoen frank. Laat staan de grotere projecten zoals dit en de heraanleg van de markt in Zwevezele.

  • Wat maakt kasseien leggen zo speciaal?
  • Klinkers leggen kan iedereen. Kasseien doe je nog per stuk: in een putje zetten, een tik geven met de hamer. Klinkers moet je er na een stabilisatielaag enkel nog inzetten. Bij kasseien begint het dan pas.

  • Kan je die kasseien nog kopen?
  • De gewone blauw-grijze kassei is Belgisch Porfier. Nieuw wordt die niet meer gemaakt. Die wordt uitgebroken bij werken. Het is te duur om die nog te kappen. Er zijn maar enkele bedrijfjes meer die nog de mozaïeksteentjes kappen. Granieten kasseien worden ingevoerd uit China en Portugal. Wat uit de uitbraak komt, gaat naar de kasseiboer. Daar worden de stenen gesorteerd volgens grootte.

  • Is het anders werken op de Koppenberg dan bij een ,,normale'' opdracht?
  • Ieder werk heeft zijn aparte eisen. Onze vorige opdracht, in Moregem, was ook onder toezicht van monumentenzorg. Je bent gebonden aan strikte regels.

  • Krijg je veel opmerkingen van Ronde-liefhebbers?
  • Er rijden hier veel mountainbikers rond of wielrenners die aan het oefenen zijn. Veel mensen zeggen ons dat we ze te ,,schoon'' leggen om op te rijden. Wij willen uiteraard ons werk gewoon goed doen.

  • Zijn de ,,nieuwe'' kasseistroken beter dan vroeger?
  • Je kan ze nu beter effenen. Vroeger werden de kasseien gewoon in het zand of in de zavel gelegd. Nu wordt er een onderlaag in drainagebeton aangelegd. Daarboven komt een vliesdoek met ternair zand. Daarin worden dan de kasseien gelegd. De weg wordt wel in een dakprofiel gelegd. De hellingsgraad is 3 procent per meter. De weg over de Koppenberg is 3 meter breed, waardoor hij dus 4,5 cm hoger zal zijn in het midden.

  • De aanleg van zo'n weg is dus arbeidsintensief.
  • Op een plat stuk leggen we met ons tweeën 60 vierkante meter per dag. Hoe hoger je komt, hoe trager en moeilijker de aanvoer van de grondstoffen. Kasseien leggen, vraagt een derde meer tijd dan klinkers. Ze zijn ook 100 tot 200 frank duurder per m2 in aankoop.

  • Doet je dat iets, werken aan deze symbolische weg?
  • Als het af gaat zijn, zal dat een hele eer zijn. De mensen zullen er over spreken en aangezien de Ronde aankomt in de buurt, valt de beslissing misschien op de Koppenberg. Ik ken hem ook, als mountainbiker, en weet hoe lastig hij is. Voor het werk hier begon, ben ik er ook nog eens over gereden. Als je zelf fietst, weet je hoe lastig zo'n berg is. Ik zal 'm ook wel testen als we klaar zijn.

  • Kan je die kritiek begrijpen dat de berg nu ,,makkelijker'' zal zijn voor de renners?
  • Ik versta hen wel. Aan de andere kant waarderen ze ons beroep niet. De kunst is om de kasseien zo mooi mogelijk te leggen. Hoe vlakker de weg is, hoe mooier.