De gouverneur van Vlaams-Brabant, Lode De Witte (SP.A), vraagt dat de nieuwe federale regering eindelijk investeert in een voorstadsnet rond Brussel. ,,Zo niet moeten we binnenkort een bordje hangen: stilstaand verkeer tussen 9 en 17 uur.'' Dat betekent meer geld voor de NMBS. De Lijn krijgt van de Vlaamse overheid jaarlijks 5 miljoen euro extra.

Een van de oplossingen om de verkeersknoop rond Brussel te ontwarren is een voorstadsnet van snel, comfortabel en hoogfrequent openbaar vervoer. De federale overheid heeft het Gewestelijk Expresnet (GEN) uitgetekend dat het moet hebben van betere treinverbindingen in een straal van 30 km rond de hoofdstad. De provincie Vlaams-Brabant vond het GEN te eenzijdig Brussels georiënteerd en werkte het Regionet Brussel-Brabant (BB-Net) uit. Dat voegt een treinlijn en buslijnen toe die de kernen van de Rand en de luchthaven van Zaventem beter bedienen.

Zowel GEN als BB-Net geraken maar moeizaam uit de studiefase. Met de verkiezingen in zicht dringt Lode De Witte erop aan dat er tot uitvoering overgegaan wordt. Tegen 2005 moeten er drie GEN-lijnen operationeel zijn, waaronder die naar de luchthaven, in 2010 de rest.

Er is verschrikkelijk veel geld voor nodig: 2 miljard euro. ,,Maar de verliezen die we lijden door de files en de ongevallen liggen nog veel hoger'', vindt De Witte.

De Vlaamse overheid is bereid inspanningen te doen. Vlaams minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt (SP.A) zei dat er tot 2006 per jaar 25 miljoen euro extra wordt vrijgemaakt voor De Lijn. Iedere provincie krijgt daar 5 miljoen van en voor Vlaams-Brabant kan dat geld naar het BB-Net gaan.

Federaal is de precaire financiële toestand van de NMBS het zwaard van Damocles boven het GEN. Een beheersovereenkomst met de volgende regering moet dat uitklaren, volgens De Witte. (BCZ)