,,Begeleid zelfstandig leren'' heet de nieuwe leermethode die men sinds dit jaar hanteert in de Regina Pacis, en dit voor vier vakken. Bij die methode is het cliché van de leraar voor de klas en de leerlingen die luistert, volledig zoek. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag, de leraars coachen.

Deze manier van onderwijzen komt overgewaaid uit Nederland. Regina Pacis voerde de methode dit jaar in het eerste jaar in. Elke dondernamiddag werken de leerlingen er aan de vakken Nederlands, Frans, ICT en wiskunde.

,,De methode veraangenaamt de overgang van het basisonderwijs naar het secundair, wat voor vele leerlingen een zware dobber is'', verklaart directeur Hedwig Van Wassenhove de invoering van het systeem. ,,Het is een methode die heel goed aanslaat bij de leerlingen, wat de motivatie, die vaak een probleem is in het eerste jaar, drastisch verhoogt.''


,,Heelwat leuker''
De leerlingen zijn inderdaad heel erg te spreken over de manier van les geven. Charline Maes en Jolien Houtteman zijn in het open leercentrum met wiskunde. ,,We kregen in het begin van het jaar een map met opdrachten en die moeten we nu alleen oplossen'', legt Charline uit. ,,Voor elke opdracht krijgen we een deadline opgegeven.''

,,Het is leuker dan gewone lessen'', vindt Jolien. ,,Je moet niet luisteren naar een leraar, of blijven zitten. Je bent niet gebonden aan iets. Je doet je eigen zin.''


Wie wel en wie niet
,,Onze opdracht beperkt zich tot het coachen van de leerlingen en het evalueren achteraf'', vertelt lerares Nederlands Myriam Coussée. ,,Bij die evaluatie gaat het niet alleen om het resultaat, maar ook om de attitude waarmee de leerlingen de oefeningen maken.''

,,Door deze methode zie je als leraar meteen wie geconcentreerd en gemotiveerd bezig is en wie niet'', vindt lerares wiskunde Lieve Gernaey. ,,Je herkent ook meteen de zwakke en sterke schakels. Dat komt omdat niemand zich kan wegsteken. Ook leren de leerlingen zo omgaan met deadlines: er is geen tijd te verliezen.'' (BLT)