Vorig jaar organiseerde Kommil Foo een benefiettournee. ,,CC De Spil staat voor een multiculturele democratische samenleving en programmeerde daarom het duo,'' zegt cultuurfunctionaris Koen Allary. Het project leverde 78.000 frank op voor Steunpunt Vluchtelingen en Huis Elim in de Rijselstraat.

,,Waarom we zo'n benefietconcert op poten zetten, vind ik een nodeloze vraag,'' vertelt Mich Walsschaerts van Kommil Foo. ,,Voor ons is het de logica zelve. Je kan dit uiteraard niet jaarlijks doen, ook wij moeten leven. Maar de ervaringen waren positief. Er komen nog dergelijke projecten.''


Verdoken
Kommil Foo wil nauw betrokken worden met de organisaties waar het geld naar toe gaat. Tijdens de benefiettournee ging een derde naar Amnesty International en een derde naar Oxfam. Het laatste stuk mag de organisator van het concert vrij besteden aan een goed doel in de eigen regio. In het totaal werd zo bijna 60.000 euro of 2,4 miljoen frank verdeeld in Vlaanderen. Vorige vrijdag sprong Mich Walsschaerts, de kleine helft van Kommil Foo, even binnen in Huis Elim, het lokale project dat in Roeselare werd gesteund.

,,Het systeem van een benefietconcert sprak ons erg aan,'' vertelt Koen Allary van De Spil. ,,We dachten onmiddellijk aan de vluchtelingen in de stad. Dit is een verdoken probleem. Sinds '96 bestaat er een Steunpunt Vluchtelingen in Roeselare dat een jaar geleden Huis Elim opende in de Rijselstraat 6. Het huis zorgt voor ondersteuning van allochtonen. Dat behelst onder andere taalcursussen, hulp bij administratie en vooral initiatieven om die mensen uit het isolement te halen.''

Met de 78.000 frank die het Steunpunt kreeg via het concert werden tafels gekocht en een leslokaal ingericht. Straks wil het centrum nog investeren in pc's en een aansluiting op het internet bekostigen.''

De vluchtelingen werden actief betrokken bij ,,Andermans Gelag'', het concert van Kommil Foo op 22 december van vorig jaar. Ze verzorgden zelf de ontvangst en de vestiaire. ,,En dat verliep schitterend,'' zegt Koen Allary nog. ,,De taalbarrière was zo goed als onbestaande en van wantrouwen was niets te zien. De Roeselarenaar gaf tegen alle vooroordelen in, vol vertrouwen de jas af aan onze allochtone gelegenheidsmedewerkers.'' (RBC)