De leerling van de 21ste eeuw laptopt, surft, SMS'st. De Gentenaar blijft niet achter en stroomt mee. Elke week bezoeken we, samen met de vzw Digikids, een schoolsite. Voor de start van het nieuwe schooljaar gingen we eens praten met aangever en ontwerpers van het fraaie aardrijkskunde-project van Don Bosco Zwijnaarde.

Tekst:

André VLERICK

Foto:

Gianni BARBIEUX

De online-aardrijkskundecursus voor zesdejaars ASO leverde leerkracht Adrien Van Den Bossche en enkele jonge Don Boscovieten de derde plaats op van de prestigieuze Microsoft the Road Ahead Prize . Niet slecht voor een leerkracht die pas twee jaar zelf met de computer werkt en enkele tieners die een fiks deel van hun middagpauzes en zelfs een stukje vakantie opofferden om in HTML en Flash de leerstof te presenteren waarover ze nu in hun laatste schooljaar beoordeeld zullen worden.

,,We zijn trots op ons werk'', zegt Van Den Bossche. Hij staat zelf versteld van hoe webmasters Koen Suttels, Thomas Schockaert en Stijn De Groote zijn ideeën wisten om te zetten in een boeiende, grafisch zeer aanlokkelijke site die bol staat van de links om verder informatie te gaan raadplegen over de kernleerstof voor de zesdes: platentektoniek en de ermee gepaard gaande verschuiving van continenten en natuurverschijnselen. Dat moet ook om de cursusvragen te kunnen beantwoorden, die je daarna netjes online verbeterd krijgt.

De cursus op Internet is een exacte kopie van de geschreven cursus aardrijkskunde, maar dan een met duidelijker illustraties en bewegende beelden. Ter aanvulling van de basiscursus, maar even goed als naslagwerk en zelfstudiemateriaal voor leerlingen die een of meer lessen moesten missen. Nog niet alles staat al op het web. De site wordt mondjesmaat aangevuld, maar tegen eind dit schooljaar moet de Internetcursus compleet af zijn. Stijn Schockaert en twee kersverse zesdejaars -- Philippe Van Lerberghe en Bernard Vanhoutte -- die de site de rest van het schooljaar zullen beheren, hebben meteen een ideaal middel om blokken en computeren te verzoenen. Koen Suttels, in juni afgestudeerd en nu van plan in hoger onderwijs toegepaste informatica te gaan volgen, bleek bereid hen in zijn vrije tijd nog wat bij te staan.


Freaks
,,Deze jongens zijn freaks'', zegt ICT-coördinator en deeltijds leraar Nederlands Jan Demedts. ,,Wij trachten hier echter voor iedereen almaar meer tijd en ruimte vrij te maken om computers en Internet in de dagelijkse onderwijspraktijk te integreren.'' Bewijs hiervan is een gloednieuwe bijkomende computerklas vol snelle pc's.

Het verruimde computerpark verplichtte hem wel bijkomende veiligheidsmaatregelen te treffen. Inbrekers in de lokalen botsen op een gesofisticeerd alarm dat een helse herrie maakt en bovendien in geen tijd via gsm de politiediensten alarmeert. En om hackers te dwarsbomen, heeft Demedts in de vakantie de server en het hele intranet extra versleuteld.

,,Dit vraagt extra aanpassingen van de leerkrachten'', zegt hij, ,,want die moeten ermee leren leven dat sommige leerlingen met de pc's veel beter kennen dan zij.'' En als om dit te illustreren, wijst een van de jonge webmasters hem er op dat de toegang tot de schijven van zijn server nog een stuk beter kan worden voorkomen.

NAAM:

  • Don Boscocollege
  • ADRES:

  • Grotesteenweg-Noord 113, 9052 Zwijnaarde
  • AANTAL LEERLINGEN:

  • 1.552
  • ON LINE MET EIGEN WEBSITE SINDS:

  • 1997, online aardrijkskunde sinds lente 2001
  • HOMEPAGE:

  • http://users.pandora.be/dbz
  • OPMERKELIJK:

  • Naast de online-aardrijkskundecursus vind je op de website ook een online-versie van de schoolkrant en een rist voorbeelden van vroegere ICT-projecten