PAJOTTENLAND
Het nieuwe busvervoerplan van de De Lijn voor het Pajottenland trekt meer reizigers. Er zijn nog wat tekortkomingen, zoals de vraag naar een verbinding van Leerbeek naar de bedrijvenzone in Ternat. De Lijn wil vanaf midden volgend jaar 685.000 euro investeren in meer weekendbussen voor de kleine landelijke gemeenten en het winkelpubliek.
door Jos HUWAERT
In het weekend naar Ninove
Enkele van deze punten zitten vervat in het project dat De Lijn vanaf midden 2004 wil opstarten. Zo denkt de vervoersmaatschappij om de verbinding vanuit Halle tot Leerbeek in het weekend door te trekken naar Ninove, een traject dat De Lijn jaren geleden afschafte wegens onderbezetting op zaterdag en zondag. De Lijn speelt met de idee om van de lijnen 144 en 145 door de kleinere plattelandsdorpen ook in het weekend een vaste verbinding te maken.
Omdat een belbus in de regio niet haalbaar is, denkt De Lijn aan een combinatie van vaste lijnen maar met een belsysteem. Op jaarbasis wil de vervoersmaatschappij voor de nieuwe projecten 685.000 euro uittrekken.
De Lijn blijft bij haar standpunt dat Leerbeek het knooppunt is en blijft voor openbaar vervoer tussen de steden Brussel, Halle, Edingen, Geraardsbergen en Ninove. Een grote parkeergelegenheid aan de stelplaats is welkom. Dit wordt aangekaart bij de provinciale overheid.