Ook de tweede uitgave van Benenwerk-Ballroom Brugeoise is een grandioos succes geworden. Enkele tienduizenden mensen zochten de Brugse binnenstad op om optredens of dj-sets op één of meerdere locaties bij te wonen.

Geholpen door het zalige zomerweer en de mond-aan-mondreclame van vorig jaar kwam Benenwerk-Ballroom Brugeoise, de Brugse invulling van de City Parade, zaterdagavond al zeer vroeg op gang.

De tent op de Markt, The Folkie Stage, waar allerlei volksdansen werden aangeleerd en tot uitvoering gebracht, zat even over achten al stampvol en ook naar de andere podia stroomde gauw een massa volk toe. Het Bal Moderne van Rosas op het binnenplein van de Hallen, waarbij enkele dansinstructeurs allerlei passen en bewegingen aanleerden, had een groot 'Doe mee'-gehalte.

Maar ook wie Benenwerk liever vanaf de zijkant bekeek, kwam aan zijn trekken. Velen gaven hun ogen de kost, naar de vaak sensueel voortbewegende lichamen van door de wol geverfde dansers.


Met koptelefoon
bewegen op dj-sets

Een leutigheid vormde The Silent Stage op het binnenplein van de Brugse Vrije. Daar kregen mensen een koptelefoon aangereikt en konden zo staan bewegen op dj-sets van No & Od en Koenie. Geluidsoverlast uitgesloten en lachers gegarandeerd, want het is bijzonder komisch om een honderdtal mensen te zien bewegen op muziek die je als toeschouwer zelf niet te horen krijgt. Het verleende Brugge een 'hipness' waar zelfs Brugge 2002 amper in staat toe bleek.

Benenwerk staat zo haaks op het beeld van Bruges-la-morte en is daarom zo'n gouden format dat een uitbreiding niet meer dan logisch lijkt, maar Patrick Keersebilck, programmator van Muziekcentrum Cactus, dat Klinkers en dus ook Benenwerk inhoudelijk stoffeert, hield zaterdagavond de boot af. ,,Dat valt nog te bezien. We zullen alles evalueren en dus ook dat bespreken'', aldus nog Patrick Keersebilck.